MB dan KJ Teruskanlah, Jangan Undur!

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Mempertahankan orang-orang korup dan bermasalah di dalam UMNO adalah petanda kejatuhan tamadun UMNO yang terbina sejak tahun 50 an dulu. Jika dulu, UMNO dicorak oleh golongan yang rapat dengan masyarakat seperti guru, tetapi budaya itu semakin terhakis apabila UMNO dikuasai oleh golongan korporat yang berjuang mendapatkan projek. Rasanya di dalam UMNO kini sudah tiada istilah ikhlas dalam perjuangan, yang ada cuma apa yang aku dapat kiranya aku menyokong? Lain daripada itu adalah kesungguhan mempertahankan jawatan. Sekiranya jatuh tidak ada siapa lagi yang akan menyanjung. Itulah yang dirasakan oleh Che Det, Tun Lah dan ramai lagi.

Rakyat menjadi mangsa, terkena tempias kebobrokan UMNO. Rakyat diugut dan ditakutkan sekiranya UMNO tidak mendapat tempat rakyat akan sengsara. Inilah akidah yang mereka tanamkan kepada masyarakat sejak dulu, kini dan selamanya.

Di Negeri Sembilan, tokoh kepimpinan UMNO naik jawatan tertinggi kebanyakannya dengan cara yang memualkan. Tan Sri Isa Samad, berjaya memenangi undi tertinggi Naib Presiden bukan kerana kredebiliti kepimpinannya, tetapi politik wang. Akhirnya jatuh terhempas jua. Tiada siapa berani menghampirinya. Tambahan Pengerusi Perhubungan UMNO selepas Tan Sri Isa adalah Dato Seri Mohamad Hasan dikatakan tidak senang dengan Isa Samad. Akhirnya sokongan juak-juak ini lari pula memberi wala' buta kepada Pengerusi Perhubungan yang baru. Puji bukan main hebat lagi. Dibandingnya dengan MB terdahulu. Ku sangka panas sampai ke petang rupanya tengahari tsunami melanda. Antara yang menyumbang kepada kejatuhan Tok Mat sendiri adalah peranan abangnya Azman Hasan. Dia dilantik menjadi Setiausaha Perhubungan atas alasan Tok Mat percayakan abanngnya.

Kini, apabila Tok Mat menerima tekanan dan ada ura-ura minta beliau berundur, abangnya terlebih dahulu sedar diri dan berundur secara terhormat sebelum diundurkan. Banyak rekod ' jasa' Tok Mat selama menjadi Mb walaupun tidak sepanjang tempoh Tan Sri Isa. Sehingga kini JKKK seluruh Negeri Sembilan masih belum terisi, Jawatankuasa Masjid seluruh Negeri Sembilan juga begitu. Puncanya dikatakan kerana memilih yang berkualiti. Mungkin dalam UMNO dah tak de yang berkualiti sebab itu lama sangat nak cari. Penyerahan Sekolah-sekolah Agama Negeri Sembilan kepada Kementerian Pelajaran juga dibuat pada zaman Tok Mat, dengan alasan mengurangkan belanja kerajaan Negeri dan Kerajaan Negeri hanya menumpu kepada tiga buah sekolah ( Maahad Ahmadi, Itqan dan SMA Sains Selaru) Itupun khabarnya nak diserahkan juga. Memang Tok Mat pakar ekonomi. Mana yang tak beri untung tak payah beri tumpuan. Sebelum PRU baru-baru ini, dalam kempennya Tok Mat mewar-warkan kesungguhannya dalam pentadbiran agama dan akan melantik beberapa buah masjid, Imam bertaraf Pengurus Eksekutif. Selepas PRU bila menerima kekalahan banyak kerusi nampaknya cadangan itu tinggal cadangan walaupun temuduga jawatan tersebut telah dibuat. Banyak lagi nak cerita tak larat. Orang UMNO sendiri marah tapi tak mampu buat apa.

Khairy Jamaludin menang Ketua Pemuda Malaysia. Tapi nampaknya tak berapa gembira UMNO menyambutnya. Sebab mereka tau KJ menang tetapi didapati bersalah menggunakan politik wang.

Kedua-dua mereka ini disyorkan jangan letak jawatan. Tunggu sampai PRU 13, sekurangnya Pakatan Rakyat punya hujah semakin kuat kenapa UMNO/BN perlu ditumbangkan. Sekiranya ada usul undi tak percaya biarlah sesama mereka yang buat. Mungkin mereka mahukan transformasi. Tapi kita biarkanlah mereka terus bertakhta agar lebih mudah kerja menumbangkan mereka.

0 comments: