Anti Wahhabi atau Jaga MB ? Siri 3

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks



Isu melabelkan tenaga pengajar sebagai Wahhabi ini rupanya menjadi sebahagian masalah yang dihadapi oleh Mufti Negeri Sembilan yang baharu. YB Sohibus Sammahah Dato' Yusof b Hj Ahmad melahirkan kekecewaannya terhadap sikap melabelkan tenaga pengajar terdiri dari kalangan ulama yang banyak berjasa dalam menjayakan dakwah di Negeri Sembilan sebagai Wahhabi.
Malam tadi ( 24 April 2009 - Jumaat jam 7 malam ) bertempat di Balai Undang Johol telah berlangsung majlis meraikan Mufti baru Negeri Sembilan. Beliau merupakan anak jati Johol yang pertama menjawat jawatan tersebut. Majlis anjuran Yayasan Pembangunan Islam Johol (YAPIS) ini dihadiri oleh hampir 200 orang tetamu jemputan terdiri dari pelbagai latar jawatan dan politik.
Dalam ucapan yang di sampaikan oleh YB Dato Yusof, beliau menyorot kembali usaha yang dilakukan oleh para penderma dan tanggungan biasiswa yang diterimanya bersama 4 orang sahabat yang lain merintis jalan meneruskan pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir pada tahun 1969. Sehingga kini kelima-lima mereka banyak memberi sumbangan di dalam perkembangan pendidikan dan dakwah di Negeri Sembilan terutama di sektor kerajaan. Beliau menekankan betapa pentingnya pendidikan agama diberi perhatian serius dalam usaha melahirkan generasi ulama.
Beliau turut menyentuh beberapa cabaran atau isu yang dihadapinya ketika menjawat Mufti Kerajaan Negeri Sembilan. Bermula dengan kontroversi penamatan kontrak Mantan Mufti, Dato Hj Murtadza sehingga membawa kepada pelbagai polemik yang diserabutkan oleh orang-orang politik (BN) pada Januari 2009 sehingga terlantiknya beliau pada April 2009. Katanya polemik itu lebih termaklum di kalangan Undang Yang Empat. Betapa besarnya polemik yang berlaku.
Seterusnya beliau masuk ke Jabatan Mufti di dalam keadaan kerusi Timbalan Mufti kosong akibat dipindahkan ke Putrajaya dan beberapa pegawai juga dicadangkan untuk ditukarkan. Umum sedia maklum, ketegasan Timbalan Mufti Negeri Sembilan menimbulkan rasa ketidak selesaan di kalangan beberapa pihak terutama MB sendiri. Beliau terpaksa melaksanakan tugas Mufti dan pentadbiran dalam masa yang sama. Sehingga entri ini ditulis pengganti Timbalan Mufti masih belum diisi. Tidak cukup dengan itu, bangunan Jabatan Mufti sejak dari dahulu benar-benar mencabar kesabaran SS Dato Mufti. Bayangkan pada usia 64 tahun beliau terpaksa turun naik ke tingkat 4 bangunan SUK Lama yang menempatkan pejabat Jabatan Mufti. Betapa rendahnya nilai agama diletakkan oleh BN. Tiada lagi tempat yang lebih baik, selesa dan sesuai. Dengar khabarnya bangunan lama Pejabat Daerah Seremban yang berpindah ke Seremban 2 akan diberikan kepada Jabatan Mufti. Tapi apakan daya jenis kepala fikir untung tak fikir agama, akhirnya bangunan itu diberikan kepada Kompleks Kraftangan di bawah kendalian bekas Menterinya Dato' Rais Yatim.
Kemudian beliau turut menyentuh isu melabel Ulama dengan gelaran wahhabi. Menurut beliau fahaman wahhabi memang merbahaya kerana mereka mudah mentakfirkan sesiapa yang tidak sependapat dengan mereka. Menggunakan hanya Nas Al-Quran dan Hadis yang sohih sahaj sehingga menyebabkan beberapa amalan yang bersandar pada hadis lemah dikira sebagai bid'ah. Ini termasuk amalan berwirid selepas solat, membaca qunut, bertahlil dan sebagainya.
Tetapi apa yang mengecewakan beliau adalah sikap melabelkan seseorang ulama dengan gelaran wahhabi. Sepatutnya diterangkan kepada masyarakat tentang ciri-ciri penyelewengan Wahhabi, biarkan mereka menilai siapa wahhabi yang sebenar,bukan dengan melabelkan orang tertentu. Beliau nampak tidak begitu selesa dengan isu label-melabel kerana menurut beliau orang yang dilabel itu banyak mencurahkan ilmu dan jasa kepada masyarakat. Apakah cukup dengan satu dua perkara yang disebut oleh ulama tersebut menyebabkan beliau layak digelar wahhabi. Ini satu fitnah jahat. Mudahnya mereka menghukum. Siapa kita ?
LK sendiri masih mencari apakah sebabnya dan motif golongan tersebut melabel ulama dengan gelaran wahhabi. Apakah mereka ingin kedudukan yang lebih selesa, sehingga memaksa mereka memijak Lobai yang lain. Jika benar mereka prihatin terhadap persoalan akidah, tolong perbetulkan sama akidah ahli UMNO/BN yang meyakini makhluk lebih dari meyakini Allah. Jika Mahathir berkuasa dahulu, Mahathirlah segalanya, Bila Pak Lah berkuasa, Pak Lah lah segalanya. Kini giliran Najib pula. Bagaimana akidah mereka yang menolak ayat al-Quran dan hadis Nabi?
LK tidak pernah percaya UMNO/BN prihatin bab akidah ini. Kalau dulu mungkin. Bila Natrah dimurtadkan seluruh orang Melayu Islam bangun membela. Hari ini bukan satu sahaja Natrah dimurtadkan bahkan berpuluh ribu yang dimurtadkan, kenapa tidak prihatin? Sebab mungkin benda ni tak menjejaskan ekonomi negara bak kata Nabil. Haram sungguh !! Mana-mana Lobai yang handal sangat tu jangan pulak perlekahkan orang lain. Kerja kita masih banyak tidak ada masa nak bercakaran sesama kita.

0 comments: