Siapa selepas Dr Asri ...?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks



Berita penangkapan Dr Asri kerana mengajar tanpa tauliah benar-benar mengejutkan, ingatkan Dr Asri di tangkap di Negeri Sembilan rupanya di Selangor. Pelik, memang pelik. Alasannya tiada tauliah. Itu adalah sumber pertama tangkapan. Namun apabila mendengar sidang media beliau ternyata di sebalik cerita tauliah itu ada cerita yang lebih besar sehingga mengheret kepada penangkapan beliau. Cerita lanjut layarilah laman web yang menyiarkan rakaman sidang media beliau.

Saya bukanlah seorang penyokong Dr Asri. Banyak aliran pandangan dia agak keras dan kurang sesuai di dalam suasana masyarakat masih cetek ilmu dan pengetahuan tentang ad-Din. Pun begitu, di atas dasar 'taawun ala albir wa taqwa' penangkapan beliau saya kira tidak wajar dilakukan. Mantan mufti sepertinya pun boleh ditangkap masakan tidak lobai-lobai lain yang tak mufti ini bila-bila masa boleh dihalang.

Apabila meneliti kisah Dr Asri ini, jelas menunjukkan UMNO-BN sangat memerlukan seorang ulama yang berstatus berstatus 'public figure' untuk memberi kredit kepada UMNO. Walaupun tidak menyertai UMNO. menjadi proksi UMNO ( YADIM ) pun sudah mencukupi bagi menyalurkan sokongan talian hayat buat UMNO. Bukan sedikit sejarahnya, kita ambil yang mutakhir seperti Ustaz Firdaus Ismail ( mantan Imam Masjid Negara ) yang digunakan untuk mengalahakan Dr Wan Azizah di Permatang Pauh, Dr Mashitah Ibrahim (mantan Pensyarah UIA) yang digunakan untuk menyokong Islam Hadhari dan terbaru Dato Jamil Khir Baharom dilantik menjadi Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. Tidak mustahil jika Dr Asri menerima jawatan Pengarah YADIM dia akan diletakkan di mana-mana parlimen untuk ditandingi atas nama BN. Mungkin di Permatang Pauh.

Golongan ilmuan agama adalah golongan yang berpengaruh. Pengaruh mereka bertambah hebat bila diberi peluang mendekati masyarakat melalui media utama seperti TV dan akhbar. Sebab itu sejarah tokoh Forum Perdana Ehwal Islam yang pernah mendapat sambutan luar biasa masyarakat menjadi pengajaran sangat berharga buat UMNO untuk mengenengahkan golongan ilmuan agama. Dr Harun Din, Ustaz Tuan Ibrahim, Ustaz Ismail Kamus, Dr Hasan Ali, Dr Badrul Amin antara angkatan ulama yang diketengahkan di dalam masyarakat melalui media perdana. Akhirnya kesemua mereka mengisytiharkan untuk bersama pembangkang. Sebab itu UMNO kini sedapa upaya menapis dan memastikan yang tersiar dan disiarkan di dalam media perdana tidak memberi wabak kepada UMNO. Ustaz-ustaz ditapis, butiran katanya diteliti, latar belakangnya diamati agar sejarah hitam memperkenalkan calon PAS secara percuma tidak lagi berlaku.

Bagi semua ilmuan agama yang bergerak di seluruh negara sama ada di atas nama bebas atau di atas kapasiti jawatan masing-masing perlu sentiasa berhati-hati dengan mainan UMNO untuk mencuri dan mengambil peluang terhadap golongan seperti ini. Menyampaikan ilmu tidak menjadi salah tetapi bercakap mengikut kehendak mereka itulah yang mengundang fitnah. Tawaran dan ugutan sudah menjadi mainan biasa bagi mereka.

Sebab itu apabila kita tidak bersama di dalam jamaah kita akan mudah diterkam dan dipermainkan oleh mereka. Golongan agama tidak hanya mesti menjadi penyokong kepada perjuangan Islam dan kebenaran, bahkan mereka mesti mendokong serta memimpin masyarakat. Kalaupun kita hebat di mata masyarakat mengajar ke sana ke mari tetapi tidak pula berintima' dengan perjuangan Islam dalam erti kata bersama jamaah, kita akan lebih mudah menjadi mangsa terkaman dan kebuasan golongan mustakbirin. Bersama jamaah bukan semestinya sehingga menjadi pimpinan, cukuplah setidaknya menghadiri usrah dan program anjuran jamaah dan jangan sesekali putus hubungan dengan jamaah.

Tidak mustahil dalam Pilihanraya Umum akan datang lebih ramai golongan ilmuan agama akan cuba diletakkan oleh UMNO untuk memenangi kerusi yang ditandingi oleh PAS. Kalau dahulu, terutama di Negeri Sembilan Ustaz-ustaz UMNO sukar mendapat tempat untuk menjadi calon dalam pilihanraya, tidak mustahil pilihanraya akan datang mereka boleh persiapkan diri untuk menjadi calon. Paling tidak pun, mungkin di Paroi .. siapa tahu ..?

0 comments: