SUKSES DALAM TAAT - SELAMAT BERJUANG BUAT SEMUA

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Setiap manusia mengimpikan pencapaian terbaik di dalam bidang mereka. Pencapaian terbaik atau disebut dengan kejayaan menjadi harapan untuk semua biar di mana bidang sekalipun. Di dalam Islam, memperolehi pencapaian terbaik di dalam bidang yang diharuskan adalah sesuatu yang menjadi galakan. Sabda Nabi SAW :


" Sesungguhnya Allah mengasihi di kalangan kamu yang beramal dan memperelokkan amalannya "

Bagi seorang pelajar, sudah tentu pencapaian akademik yang terbaik menjadi impiannya. Bagi yang berkerjaya pencapaian di dalam kerjayanya menjadi sasaran untuk dicapai. Sesiapa pun sudah tentu mengharapkan pencapaian yang cemerlang.

Sudah terlalu ramai membicarakan soal bagaimana mencapai kecemerlangan dan kejayaan, namun kadang-kadang kita sering melupakan suatu perkara yang sangat penting di dalam mengejar pencapaian tersebut. Apakah kejayaan dan kecemerlangan yang kita perolehi itu berada di dalam nilai ketaatan kepada Allah atau sebaliknya. Membicarakan ketaatan kepada Allah adalah merupakan agenda paling penting bagi seseorang Muslim, jauh lebih penting dari kejayaan tersebut. Cuma, apabila mata manusia lebih jelas melihat dunia dari melihat akhirat, perkara ini menjadi sampingan. Bahkan kadang-kadang diabaikan sahaja. Sedangkan apa jua kejayaan yang diperolehi dengan unsur maksiat kepada Allah merupakan penyebab kepada azab dan kemurkaan Allah. Biar gemilang sehebat mana pun kejayaan tersebut tetapi mengandungi nilai maksiat kepada Allah, kejayaan itu hanya akan menjadi sia-sia. Ingatlah, kejayaan sebenar bukanlah kejayaan yang diperolehi dengan nilaian pencapaian sahaja malah lebih jauh dari itu adalah tanggungjawab dari kejayaan tersebut. Kita akan cuba berkongsi nilai-nilai ketaatan dan menerapkan di dalam kehidupan dan matlamat agar impian kita akan berjalan di atas paksi ketaatan kepada Allah. Tidak hanya kejayaan di dunia ini kita impikan malah bagi manusia yang bijak kejayaannya itu akan menjadi penyelamat baginya selepas kematian.

Mencapai kejayaan tidaklah sesukar mengekalkan kejayaan di dalam ketaatan kepada Allah. Apalah nilainya kejayaan yang kita perolehi di dalam maksiat. Memang pada zahirnya kita berjaya, tetapi berjaya yang mengundang kemurkaan Allah SWT. Sejarah ummat yang terdahulu banyak memaparkan mereka mampu mencapai ketamadunan dan kejayaan yang hebat tetapi melakukan maksiat akhirnya kejayaan itu tidak ada maknanya lagi. Sukses Dalam Taat cuba merungkaikan persoalan SUkses dalam bentuk nikmat bukan laknat.

Sebelum kita berbicara lebih lanjut mengenai kejayaan dengan nilai ketaatan adalah lebih baik kita terlebih dahulu memahami konsep kehidupan manusia di atas muka bumi ini .Kehidupan manusia adalah merupakan satu amanah dari Allah SWT. KIta bukan pemilik mutlak kehidupan ini. Bila-bila masa kita akan dijemput menghadap rabbuljalil. Biar pun tanpa tanda dan isyarat, kerana kematian itu tidak semestinya dengan sakit dan tidak semestinya dengan umur yang tua.

Sewajarnya kita memahami bahawa dunia ini bukan segalanya. Gagal memiliki sesuatu yang diimpikan di dunia ini bukan bererti gagal mutlak. Namun apabila hati kita lebih melihat sesuatu yang hampir dan nampak, maka kita sering kecewa apabila gagal memiliki pencapaian hebat di dunia.


Lobai Kampung : Sebahagian dari petikan buku ' SUKSES DALAM TAAT ' yang masih belum siap-siap. Semoga adik-adik yang saya motivasikan dan temui untuk hadapi SPM/ STPM pada tahun ini akan beroleh SUKSES di dalam ketaatan kepada Allah, bukan ketaatan bermusim. Terutama kepada calon SPM/ STPM dari Maahad Ahmadi, ITQAN, SMAD KLANA dan sekolah-sekolah yang lain yang tidak dapat disebutkan di sini ...

0 comments: