Tok Guru Dalam Dakwah vs Tok Guru Dalam Politik

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Seorang ilmuan agama di Malaysia ini diangkat dan dikenali sebagai ulama. Suatu gelaran yang tinggi walau pun ramai di kalangan ilmuan agama kurang selesa dengan gelaran tersebut kerana merasakan tidak layak. Gelaran ulama' sudah menjadi sebutan biasa di kalangan masyarakat sekalipun yang empunya diri rasa tidak layak. Dr Mahathir pernah memperli gelaran ulama dengan sinis kepada ahli Persatuan Ulama' yang baginya terlalu mudah untuk mendapat gelaran tersebut.

Panggilan biasa yang digunakan kepada para ulama' adalah Tuan Guru @ Tok Guru dan yang biasa dipanggil ustaz, bagi yang berkelulusan ada yang dipanggil Doktor, manakala ada yang sudah berpingat dipanggil Dato'. Siapa pun mereka, cabaran yang dihadapi oleh mereka cukup rencam dan berbeza. Mungkin yang berdakwah di dalam masyarakat tanpa latar belakang politik yang jelas mendapat penerimaan berbeza dalam masyarakat tentunya. Ada sebahagian mahu yang jelas dan ada yang lebih selesa menyembunyikannya.

Di Malaysia, apabila yang bernama Tuan Guru itu dari PAS dan berjawatan di dalam PAS cabaran dan mehnahnya juga rencam serta berbeza. Ada yang tidak dibenarkan berkuliah, ada yang menghadkan penyebaran ilmunya, pendek kata mereka tidak akan diberi jalan selesa untuk berdakwah. Kebetulan, saya bekesempatan menonton rancangan 'Bahtera Perubahan' yang dikendalikan oleh mantan Mufti Perlis Dr Asri pada ahad yang lalu. Peliknya, seorang yang ditangkap mengajar beberapa orang di dalam sebuah rumah kerana tidak ada tauliah, tetapi boleh pula mengajar di televisyen yang jumlahnya ratusan ribu orang yang menonton. Sebab itu apabila dikaji tentang kes beliau jawapan akhirnya adalah percaturan politik .. Dr Asri membangkitkan tentang amalan khurafat di dalam masyarakat melayu, antaranya mempercayai hadis musfahah ( bersalaman ) yang didakwa dibawa oleh seorang tuan guru dari Indonesi dan penggunaan kayu koaka. Kesemua perkara yang dibangkitkannya itu sebenarnya telah dijawab oleh Syeikh Nuruddin dalam kuliahnya di Malaysia, tetapi tidak tersiar pula dalam Astro.

Saya melihat selagi apa yang ditegur tidak menyentuh survival poltik UMNO dan BN ianya masih dalam ruang lingkup yang dibolehkan untuk dibahaskan. Tetapi apabila menyentuh khurafat yang dibawa oleh UMNO dan BN di dalam pemikiran rakyat Malaysia selama ini, sudah pasti tuan guru itu akan mengalami pelbagai tekanan. Ikon Tuan Guru yang sinonim dengan pendedahan khurafat UMNO-BN adalah tuan Guru Nik Abd Aziz. Tok Guru istiqamah menentang khurafat di dalam masyarakat termasuk apa yang tidak berani ditegur oleh ulama yang lain. Hasilnya, tekanan demi tekanan diterima oleh beliau termasuk isu pemergiannya menunaikan haji. Jika Tok Guru Nik Aziz bukan semata seorang Menteri Besar bagi sebuah negeri, bahkan dia juga adalah seorang tuan guru yang disegani dan disenangi. Menambangkan pemergiannya ke Makkah dilihat sebagai rasuah tetapi apabila menambangkan seorang Menteri Besar dan keluarganya ke Disneyland dan Hawai tidak pula dikira rasuah .

Bagi yang mahu selesa bergerak dakwah tidak perlu menjadi seperti tuan guru, tetapi bagi yang mahu melihat ketelusan dan kebenaran orang seperti tuan guru perlu dicetak seramai yang mungkin. Kalau seorang Tuan Guru Nik Aziz sudah mampu menggoyahkan khurafat UMNO bayangkan kalau di setiap negeri ada seorang seperti beliau ...

Lobai Kampung : Andai tak mampu menjadi matahari, jadilah pelita, andai tak mampu jadi pelita janganlah dipadamkan cahaya ... Dedikasi buat semua yang terus menyokong, cabaran buatku mungkin tak sehebat cabaran Tok Guru Nik Aziz, apa yang pasti kezaliman mesti ditentang !!!

0 comments: