Pandangan Sisi Kecil

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Setidaknya Seminar Memperkasakan Parti yang diadakan di Taman Melewar pada 7 November 2009 telah memberikan petunjuk kematangan untuk mengenengahkan usaha memperbaiki parti Islam Semalaysia walaupun membuka ruang untuk dikritik. Ramai yang semakin sayang dan memberi perhatian di atas perkembangan PAS masa kini. Di atas segala pandangan yang diberikan sama ada mereka yang berada di luar PAS mahupun di dalam PAS masing-masing berpandangan pada sudut kedudukan mereka yang tersendiri.

Apa yang lebih utama dari segala pandangan itu sama ada dari luar atau dari dalam PAS harapnya ia bergerak di atas ketulusan mahu melihat kejayaan jemaah Islam PAS. Dr Aziz Bari memberikan pandangannya walaupun bagi sebahagian ahli agak kritis dan keras namun jika dibuat di atas ketulusannya marilah kita menerima dengan hati terbuka. Kita bersyukur, setidaknya kita tidak mudah reput dengan pujian yang melambung tinggi sehingga lupa akan kelemahan kita yang masih banyak perlu dibaiki.

Contoh terdekat bagaimana di Bagan Pinang. Kita merasakan kekuatan itu berada di pihak kita. Namun hakikatnya hanya diketahui apabila keputusan diketahui. Saat itu post mortem walau 1000 muka surat sekalipun tidak ada gunanya. Biarlah kita mengubah kelemahan kita sebelum kita diubah oleh rakyat yang hilang keyakinan pada kemampuan PAS.

Seminar Khas itu membuka ruang untuk pihak musuh membesar-besarkan lagi isu 'keretakan' PAS. Namun harapnya ahli PAS semakin matang untuk membaca dan menilai. Kata bijak pandai jika anda ingin menyelidiki kelemahan anda, selidikilah dari musuhmu. Penilaian musuh mungkin tepat pada pandangannya melihat kelemahan kita. Jika kita berkira untuk melihat siapa yang mendedahkan kelemahan kita, bimbang kita juga akan reput macam UMNO.

Marilah bersama untuk belajar menguruskan pandangan dan pendapat dalam masa yang sama tidak pula melebarkan titik perpecahan. Adab menghormati keputusan yang dibuat secara syura mesti dipatuhi sekalipun ada yang tidak kena dengan selera kita, kerana dari syura itulah datangnya rahmah dan nusrah dariNya. Berilah kepercayaan pada pimpinan yang diamanahkan. Kita terus bergerak dengan posisi masing-masing. Allah tidak akan memberi kemenangan jika kita sekadar hebat, tetapi tidak memenuhi syarat kemenangan yang dikehendaki Allah. Hizbullah akan terus dipelihara.. mereka yang tidak layak akan 'diundurkan' oleh Allah tanpa kita perlu memintanya. Yakinlah. Allahu Akbar

Lobai Kampung : Harapnya selepas ini penggantungan PAS Kawasan Seremban dapat diselesaikan segera oleh pimpinan jika benar kita sudah bersedia untuk BERUBAH ..

0 comments: