Fitnah Ke Atas Orang Berilmu

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Orang berilmu mempunyai kedudukan yang mulia di dalam Islam. Allah SWt mengiktiraf kedudukan orang berilmu sehingga Allah swt memulakan penyaksian itu dengan zatNya yang mulia keduanya dengan para malaikat dan sesudah itu kepada para ahli ilmu. Firmannya di dalam surah ali-Imran : 18

Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Begitu juga dengan ayat dalam surah al-Mujadalah : 11

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.

dan Surah az-Zumar : 9.

Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.

Hal ini menggambarkan keutaman mereka yang berilmu kerana mereka lebih hamper ke arah jalan mengenal Allah.

Keahlian seseorang atau keilmuan yang diiktiraf di dalam Islam diikat dengan nilai ketaatan kepada Allah dan Rasul serta sejauh mana kemampuannya mengamalkan ilmu tersebut. Mereka adalah orang yang bertegas dengan keyakinan terhadap kebenaran dan tidak mudah tunduk kepada kekuasaan makhluk. Ketegasan ilmunya merentasi kepentingan terhadap dunia dan seisinya sehingga Allah menyatakan keahlian mereka di dalam ilmu dengan takut kepada Allah
Firman Allah dalam surah al-Fatir : 28

Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.

Menurut hadis yang riwayatkan dari Anas b Malik Nabi SAW bersabda :

Ulama itu sebagai orang-orang yang dipercayai oleh para Rasul (Nabi-nabi) untuk memimpin dan mengajar hamba-hamba Allah selama mereka tidak tidak menjilat kepada raja(pemerintah) dan tidak rakus kepada dunia, maka apabila telah memasuki urusan dunia maka telah mengkhianati Nabi-nabi dan rasul maka jauhilah mereka ( dan berhati-hatilah dari mereka. )

Orang berilmu adalah hamba Allah yang tidak terlepas dari fitnah. Mereka juga adalah manusia biasa yang punya naluri kemanusiaan seperti manusia lain. Allah berfirman dalam surah al-Ankabut ayat 2

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

Fitnah yang dimaksudkan di sini adalah Ujian dan cubaan.Maka oleh sebab itu seorang ulama tidak boleh mendabik dada menyatakan dialah yang benar dan menolak kebenaran yang dibawa oleh orang lain. Mereka yang merasakan diri mereka lebih berilmu dari orang lain sesungguhnya mereka hilang kelayakan sebagai seorang ulama’ . Seorang ulama juga harus sentiasa berhati-hati kerana mereka juga tidak terlepas dari tipu daya (ghurur) dunia dan musuh-musuh Allah. Firman Allah dalam surah al-Kahfi:103 dan 104 :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan

Selain itu hawa nafsu tidak pernah sunyi menjadi sebab terfitnahnya seseorang ulama. Persoalan hawa nafsu ini terlalu banyak diceritakan di dalam al-Quran dan jalan untuk mengawalnya adalah dengan bermujahadah. Biarpun orang berilmu memahami bahaya hawa nafsu mereka juga tidak terlepas dari fintahnya.

Firman Allah kepada Nabi Daud a.s : Hendaklah engkau berikan peringatan kepada kaum engkau tentang bahaya seluruh syahwat, kerana segala hati manusia yang begantung dengan segala syahwat dunia bererti akalnya akan terdinding lagi jauh daripadaKu( Allah)

Demikianlah sebahagian dari ujian mereka yang berilmu. Mudah-mudahan menjadi renungan untuk semua. Lantas, tidak terlalu gopoh dalam pendirian dan tindakan. Ingatlah dan contohilah sifat tawaduk ulama terdahulu di dalam perselisihan pendapat. Namun prinsipnya yang benar tetap benar, tidak mungkin bersatu dengan kebatilan.

0 comments: