Pejuang PAS Tulen : Berakhlak Sufi Berjiwa Haraki Siri 1

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks



Saranan ini bukanlah benda baru, mungkin boleh diterima oleh semua. Polemiknya mungkin tak sehebat idea Kerajaan Perpaduan yang diputar belit oleh Media Pro UMNO-BN. Bagi yang telah terperangkap dengan mainan Media Pro BN cepat-cepatlah bertaubat dan membersihkan hati dari sebarang buruk sangka pada pimpinan.

Seperkara yang menjadi dasar kekuatan PAS bukanlah kerana pemimpin yang memimpin sahaja, bahkan pemimpin dan ahlinya telah diacu dengan jiwa haraki dan semangat juang yang tinggi. Pimpinan hebat seperti TG Nik Abd Aziz seorang contoh pimpinan yang punya ilmu yang tinggi, jiwa haraki yang jelas kefahamannya dan akhlak sufi yang tidak mungkin mampu dizahir secara pura-pura.

Lobai Kampung mengajak sekalian pembaca agar merenung, bagaimana insan seperti TG Nik Aziz dihormati kawan dan lawan, termasuk yang terbaru kenyataan yang keluar dari MB Pahang,Adnan Yaakob. Tidak semudahnya kita menghormati seseorang melainkan ada kelebihan yang ada padanya tidak kita miliki. Ramai yang melihat TG Nik Aziz sebagai pemimpin parti politik yang bijak menangani isu politik dengan hujah yang matang dan mantap. Tetapi dari satu sudut, kita perlu melihat kehebatan yang ada pada TG Nik Aziz adalah jiwa sufi yang ada padanya walaupun beliau tidak memimpin mana-mana tarikat di negara ini.

Bayangkan andai di setiap negeri ada insan sehebat TG Nik Aziz sudah lama UMNO-BN angkat bendera putih, mengaku kalah kerana keperibadiannya yang hebat mampu mengalahkan suara yang lantang. Demikianlah hebatnya pendekatan akhlak di dalam dakwah. Sehinggakan ada pepatah arab yang menyebut 'Lisan Hal ( Akhlak) lebih fasih dari lisan maqal(kata-kata).

Sejauh mana ahli PAS seluruh Malaysia terkesan dengan akhlak sufi di dalam membina jiwa haraki. Perjuangan kita suci, maka pendokongnya juga mesti punya jiwa yang suci, terhindar dari sifat mazmumah yang akhirnya membinasakan diri dan perjuangan. Marilah kita kembali kepada dasar perjuangan yang benar, tidak hanya membina daulah islamiyah di atas negeri kita bahkan perjuangan itu mesti dimulakan dengan membina daulah islamiyah di dalam hati kita.

Hati adalah merupakan penghulu segala anggota, padanya tersimpan semua asas akidah, akhlak, budi pekerti , niat yang baik dan niat yang buruk. Seseorang tidak akan memperolehi kebahagian di dunia dan di akhirat melainkan terlebih dahulu membersihkan hatinya dari sifat tercela dan segera menhiasinya dengan sifat terpuji.

1 comments:

haikal said...

cuba bandingkan dengan terengganu, yang btelah berada dalam mulut masih dapat dikorek dan dirampas orang, kenapa?

lihat dan dengar dikeliling kita pasti dapat jawapanya.