Buat Program atau Menjayakan Program

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Lobai Kampung sentiasa menyokong segala usaha yang dibuat dengan tujuan memberi ilmu dan kefahaman yang benar kepada masyarakat terutama mengenai kefahaman Islam. Program yang dirancang mesti dimanfaatkan sebaik mungkin agar memberikan kesan yang maksima dari program tersebut. Program berbentuk kefahaman ini memang sukar dinilai keberkesanannya, berbanding dengan program berbentuk perniagaan kejayaan dinilai berdasar kepada keuntungan. Setiap program memerlukan belanja dan tenaga justeru itu terasa amat rugi sekiranya program yang dilaksanakan sekadar syok sendiri dan tidak mencapai sasaran yang dikehendaki.

Baru-baru ini ada 2 program dilaksanakan di sekitar Negeri Sembilan, satu di Kuala Pilah dan satu lagi di Seremban. Programnya bagus, tajuknya pun hebat tetapi sejauh mana mencapai sasaran yang dikehendaki. Apakah sekadar berprogram atau sekadar nak menghabiskan peruntukan yang ada.



Program pertama yang dimaksudkan Konvensyen Modal Insan Peringkat Luar Bandar anjuran Risda di Masjid Kampung Pauh Terachi. Programnya memang hebat namun penyertaannya yang menjadi tanda tanya. Tajuk Forum yang diketengahkan dalam 3 siri forum bermula dari pagi hingga ke malam antaranya :


1. Imam Makrifat Alim Sarjana ( 9.30 am - 12.30 pm)


2. Falsafah Fakeh Khalifah Saga ( 2.00 pm - 5.00 pm )


3. Membersihkan Fekah Mengheningkan Usul ( 8.00 pm - 11.00 pm )



LK yakin kemampuan semua ahli panel yang dijemput memberi kefahaman kepada audien.
Namun sesuaikah sekira pendengarnya terdiri dari orang awam? Berdasar maklumat yang diperolehi tajuk ini dikatakan telah disusun oleh anak murid kanan seorang tuan guru anti wahhabi di Negeri Sembilan ini. Matlamatnya memang baik memberi kefahaman tetapi sejauh mana kesan kefahaman dengan program seberat dan sepadat ini.


Program kedua pula berlangsung di Masjid Kariah Sikamat anjuran Mahasiswa Universiti. Forum bertajuk 1 Malaysia : Peranan Mahasiswa, lebih kurang begitulah. Forum Intelektual itu membariskan panel yang cukup hebat terdiri dari Ustaz Hasrizal (www.saifulislam.com ) , Cikgu Azmi ( Pengerusi TERAS ) dan seorang wakil mahasiswa UIA. Barisan panel yang mantap ini jika dimanfaatkan sebaiknya memang besar kesannya. Tetapi program umum sebegini kurang menarik minat masyarakat awam. Mereka merasakan tajuk yang dibincangkan kurang kaitan dengan mereka. Akhirnya jumlah audien yang pulang awal sebelum tamat program sangat ketara.



LK bukanlah hebat sangat. Cuma sekadar memberi pandangan agar perlaksanaan program tidak hanya melunaskan tanggungjawab berprogram tetapi lebih jauh dari itu memberikan kesan kepada masyarakat yang kian hanyut pada hari ini...


0 comments: