Bahaya Wahabi Atau Bahaya Kedudukan MB ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Ancaman wahhabi di Negeri Sembilan benar-benar telah SERIUS !!!! Satu tangkapan telah dibuat di Maahad Ittiba' Sunnah, Kuala Pilah ke atas seorang ' Tuan Guru' Wahhabi Rasul Dahri. Namun beliau ditangkap pun bukan disebabkan oleh mengembangkan ajaran wahhabi, tetapi kerana mengajar tanpa tauliah. Bermakna kesalahannya bukanlah kerana bahaya ancaman wahhabi atau mengembangkan ajaran sesat tetapi disebabkan mengajar tanpa tauliah. Kala betul wahhabi tu sesat, dakwa dia di atas kesesatan itu.Biar dia berhujah.

Lobai Kampung tidak pernah bersetuju dengan aliran wahhabi yang ternyata mempunyai pelbagai bentuk penyelewengan sehingga menimbulkan salah faham terutama di dalam soal akidah. Aliran wahhabi yang mendakwa mendokong ajaran salafi ternyata lari dari aliran salafi yang sebenar. Sila rujuk http://hairulnizammathusain.blogspot/ dan http://pondoktampin.blogspot.com/ . Ikuti tulisan dan ulasanya yang lebih mu'tadil di dalam menangani isu wahhabi. Tidak adil rasanya melabelkan yang tidak beraliran wahhabi sebagai wahhabi. Justeru biarlah difahami betul-betul masalah ini agar tidak menimbulkan kekeliruan yang lebih parah.


Pada 23 Jun 2009 ( Selasa) telah berlangsung satu program penerangan mengenai bahaya ancaman Wahhabi kepada umat Islam di Malaysia. Program tersebut dianjurkan oleh Bahagian Penyelidikan Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan. Program dihadiri oleh imam-imam, guru takmir dan nazir masjid seluruh Negeri Sembilan. Ancaman wahhabi kini telah dilihat sebagai satu masalah besar oleh JHEAINS lebih besar dari masalah orang murtad, Islam Liberal, Sumbang Mahram dan lain-lainya. Mereka selepas ini merancang pula untuk membuat sesi penerangan mengenai wahhabi di serata Negeri Sembilan termasuk di kawasan Felda.

Beberapa persoalan yang ingin ditimbulkan ...

1. Berapakah jumlah pengamal dan penyebar aliran wahhabi di Negeri Sembilan. Jika ada, tarik sahaja tauliah mengajar mereka. Tak perlu berselindung sehingga menyebabkan orang awam melabel yang tidak wahhabi pun di katakan wahhabi ....

2. Berapa buah masjid/surau menjadi kecoh dan bergaduh gara-gara wahhabi? Setahu LK yang bergaduh sebab UMNO - BN memang ada. Sampaikan satu masjid hantar 5 senarai AJK, dari UMNO Bahagian, UMNO cawangan, Nazir Lama, Nazir baru. Sebab itu isu AJK masjid masih tak selesai-selesai..

3. Sejauh mana masyarakat hari ini sudah diberi kefahaman dengan aliran aqidah sebenar yang didokong oleh ahli sunnah wal jamaah. Sepatutnya yang menjadi tumpuan adalah memberi kefahaman kepada aqidah sebenar barulah masyarakat akan faham kesalahan wahhabi. Isu tajsim, uluhiyah, rububiyyah, bid'ah, rasul, dan banyak lagi perlu diberi kefahaman yang sebenar supaya masyarakat dapat membezakan di antara aliran ASWJ dan Wahhabi...

4. Apakah isu wahhabi digunakan untuk memperkukuhkan kedudukan UMNO-BN di Negeri Sembilan, sehinggakan kebanyakan dari kaedah yang digunakan di dalam mengenali wahhabi adalah dengan melabel pendokong gerakan islam termasuk ulama sebagai wahhabi...

5. Mengapa membelakangkan Jabatan MUfti di dalam isu wahhabi ini. Sepatutnya yang lebih berautoriti adalah Jabatan Mufti, kerana pendirian mufti sendiri dalam hal ini adalah jelas untuk memberikan kefahaman akidah sebenar lebih utama dari menceritakan wahhabi. Seorang teman memberitahu, SS Dato Mufti pernah menyebut " masalah istinja' pun ramai yang belum selesai "
Masalah aurat pun ramai yang tak selesai ...

Program penerangan mengenai wahhabi ini dibimbang akan semakin mengusutkan pemikiran masyarakat bukan menyelesaikan masalah. Bayangkan di kalangan Imam, guru takmir dan nazir yang dipanggil pun nampaknya masih terpinga-pinga untuk memahami isu wahhabi ini. Lebih dipengaruhi oleh sentimen emosi bukan kefahaman sebenar. Bagaimana pula agaknya kalau nak diceritakan kepada masyarakat awam yang memang tak pernah datang untuk mengaji kitab di masjid dan surau..?

Lobai Kampung : Lobai-lobai di JHEAINS jangan duduk di pejabat sahaja, bercampur dengan masyarakat biar tahu apa masalah sebanar masalah masyarakat. Menyelesaikan masalah dengan melihat dari pejabat sahaja tidak akan menyelesaikan masalah. Yang tak ke masjid lebih ramai dari yang datang.. cuba2 lah fikirkan.