Masjid : Berpolitik atau Mempolitikkan

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks



Menurut Kamus Dewan edisi keempat 'POLITIK' mempunyai 3 maksud

1. Ilmu pengetahuan berkenaan cara pemerintahan, ilmu siasah, ilmu kenegaraan
2. Segala sesuatu berkenaan pemerintahan sesbuah negara atau hubungannya dgn negara lain
3. Kelicikan, muslihat dan tipu muslihat

Manakala perkata 'BERPOLITIK' diertikan sebagai mengambil bahagian dalam politik, menjalankan politik. 'MEMPOLITIKKAN' bermaksud memasukkan ke dalam urusan politik, menjadikan sebagai urusan politik, menjadikan sesuatu kelihatan ada kaitannya dengan politik.
Dalam konteks Malaysia, kefahaman politik lebih cenderung ditakrifkan kepada kecenderungan POLITIK kepartian tanpa melihat makna yang lebih luas dari konteks yang sebenar. Maka oleh sebab itu kualiti bukan menjadi penilaian tetapi lebih utama adalah kecendurangan melihat kepada Parti yang disokong. Pilihanraya mungkin menuntut kita untuk menilai kedua-duanya, kualiti calon dan parti yang diwakilnya. Itu sebab menjadi faktor kuat menyumbang kepada banyaknya undi yang diterima.

Namun 'Parti' hanya terguna pakai ketika kempen pilihanraya, kecenderungan seseorang menyokong sesebuah 'parti' tidak boleh dijadikan penilaian kepada kekurangan kualiti individu. Kalau begitu keadaannya maka politik yang diamalkan adalah politik yang sempit dan mendahulukan kepentingan 'parti' dari rakyat yang diperintah. Maka oleh sebab itu banyak tindakan yang dibuat kadang-kadang lebih menjurus kepada kepentingan sokongan kepada 'parti' dan tidak pula kepada kualiti.

Siapa sahaja yang memerintah dengan sistem pilihanraya, parti pasti akan jadi keutamaan. Tidak kira dari parti apa sekalipun. Mengutamakan orang se'parti' memang tiada salahnya kerana kita lebih kenal mereka dari yang lain 'parti'. Tetapi yang teruknya apabila kita mementingkan orang 'parti' lebih dari kualiti orang tersebut. Walaupun ada pilihan yang lebih kualiti, tetapi bukan dari 'parti' orang itu akan diketepi.

Mengimarahkan masjid atau rumah Allah bukan satu aktiviti parti. Tetapi tanggungjawab itu adalah tuntutan fardu kifayah. ' Berparti politik' di masjid bukanlah suatu yang bijak kerana makmum bukan semuanya se'parti' . Jangankan parti, bangsa pun tidak ada yang sebangsanya. Sebab itu mendoakan melayu sahaja mungkin tak wajar kerana yang datang di masjid ada juga yang arab, india, cina, orang asli dan bermacam lagi bangsanya. Apa lagi soal parti, bukan semua di masjid berparti dacing atau bulan atau mata biru atau roket atau apa sahaja lambang. Kepelbagaian ini perlu juga dihormati walau kini sedang menuju ke arah era segalanya yang satu. Bermula dengan 1Malaysia. Setelah era hadhari berkubur.

Posting kali ini adalah respon kepada pemilihan Ahli Jawatankuasa Masjid yang baru diedarkan di seluruh Negeri Sembilan setelah beroleh berkenan dari YAB MB juga setelah terperap hampir setahun lamanya. Akhirnya senarai yang turun dari langit wisma negeri itu tidak juga mengambil kira soal kualiti AJK yang dipilih. Asasnya, masih juga parti. Walau pun pegawai JHEAINS begitu teliti mengambil kira aspek perpaduan dengan memilih AJK yang benar-benar memenuhi kehendak pentadbiran, namun semua itu tidak terpakai kerana yang dipilih itu tidak pula se'parti'. Pilihan pentadbiran tidak memenuhi kehendak 'parti' akhirnya bergemalah slogan ' Parti Didahulukan, Rakyat Dibiarkan' .

Tumpuannya adalah di masjid-masjid di bawah DUN Sikamat, Paroi dan Ampangan. Sekilas ikan di air kita tahu senarai yang datang itu datang dari cadangan siapa. Masakan YAB MB kenal semua orang dalam Negeri Sembilan haluan partinya ke mana. Adalah tangan yang lebih arif. Terima kasih, jasanya memang tak berguna. Tak mengapalah, sebagai orang yang beriman kita tetap meyakini yang berlaku ini adalah pilihan terbaik dari Allah untuk semua. Pemilihan itu mungkin menjadi petanda awal kekalahan yang lebih teruk atau semakin menzahirkan kecetekan pemikiran golongan sebegini. Mereka lebih rela meletakkan masjid ditadbir urus oleh mereka yang memang tak ke masjid, yang bermasalah dan bukan berjiwa masjid. Asalkan se'parti'.

Allah Berfirman di dalam al-Quran :

"Hanya yang berhak memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang percaya kepada Allah dan hari kemudian serta tetap mendirikan solat, mengeluarkan zakat serta tidak takut melainkan kepada Allah; mudah-mudahan mereka menjadi orang-orang yang mendapat petunjuk" ( Surah At-Taubah : 18 ).

Huraian

Allah swt menerangkan orang-orang yang berhak memakmurkan masjidNya, iaitu orang-orang yang disebutkan sifat-sifatnya dalam ayat ini :

1. Orang yang beriman, yakni percaya kepada Allah dan hari kemudian, termasuklah percaya kepada semua rukun iman yang enam.
2. Orang yang mendirikan solat tetap pada waktunya, cukup dengan syarat dan rukunnya, kerana terbinanya masjid tidak lain untuk mengerjakan ibadah solat di samping ibadah yang lain.

3. Mengeluarkan zakat, iaitu suatu tugas yang wajib, sedang memakmurkan masjid adalah suatu tugas yang sunat. Maka tidak sewajarnya seseorang itu melakukan tugas yang sunat melainkan sesudah ia tunaikan tugas yang wajib terlebih dahulu.
4. Tidak takut kepada sesiapa melainkan kepada Allah. Yakni dalam menegakkan agama, dia tidak takut kepada sesiapa melainkan kepada Allah semata-mata. Dia juga tidak akan meninggalkan perintah Allah dengan sebab takut kepada manusia.

"Maka mudah-mudahan mereka menjadi orang yang mendapat petunjuk"

Yakni : Mereka yang mempunyai sifat-sifat yang menjamin tertegaknya rukun Islam yang terpenting itu, maka mereka ini diharapkan akan menjadi orang-orang yang mendapat petunjuk kepada perkara yang disukai dan diredhai Allah swt seperti memakmurkan masjid sehingga berhaklah pula mereka mendapat pembalasan yang dinikmati di dalam syurga.

Kepada AJK yang dilantik, tahniah semoga kita semua mampu memahami ciri mereka yang memakmurkan masjid bukan sekadar memenuhi ciri AJK PILIHAN PARTI. Kepada yang tidak terpilih, ini bukan noktah tetapi ia adalah permulaan untuk dilonjakkan kepada amanah yang lebih besar. Selepas ini bukan masjid di Negeri Sembilan sahaja yang perlu difikirkan bahkan bersedialah untuk memimpin Negeri Sembilan. Takbir !!!

Lobai Kampung : Allahu Akbar !!



0 comments: