Teruskan Perjuangan, wahai guru dan seluruh pendidik

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks



Dedikasi buat semua yang bergelar pendidik sama ada yang mengajar formal di insitusi pendidikan mahupun secara tidak formal. Kesemuanya berjasa besar memperkenalkan manusia mengenal erti sebuah kehidupan. Walau dia seorang guru tadika, dari situ kita mengenal huruf, lalu dengan huruf itu kita mampu mengeja dan membuat perkataan. Lalu perkataan itu kita mampu menyusun ayat dan menjadi karangan. Sehingga mampu menghasilkan sebuah tesis dan buku yang beribu muka surat. Semuanya adalah hasil jasa seorang guru.


Namun warga pendidik hari ini terdedah kepada fitnah kegagalan membentuk jati diri pelajar. Akhirnya menyebabkan ramai yang terlibat di dalam kancah kehancuran. Wajarkah semuanya kita bebankan kepada pendidik. LK mengira warga pendidik hari ini sudah cukup terlatih dan terdedah dengan sistem pendidikan yang kontemporari, di tambah beban kerja yang menyakitkan. Tidak adil kita menyalahkan mereka.


Suara hati mereka benar-benarkah diberi perhatian, atau sekadar menjaga kepentingan pihak-pihak tertentu. Segalanya akan hancur apabila yang tidak layak diberikan peluang memimpin mereka yang berautoriti. Politikus sepatutnya lebih akur dengan tuntutan pendidikan bukan warga pendidik mengikut telunjuk politikus. Akhirnya segala dasar yang dilakukan lebih mengenyangkan politikus yang kemaruk kuasa, gila nama yang menjadi mangsa adalah anak-anak kita. Lihat sahaja isu PPSMI, siapa yang benar-benar mempertahankannya. Seluruh ahli akademik menolak ( kecuali yang taraf pencacai) yang beria-ia mempertahankan adalah politikus.


Rakus dengan kuasa. Rakyat dibiarkan buta tidak berilmu. Teorinya mudah andai semua mengerti dan mengetahui tidak mungkin aku berkuasa lagi. Teori ini pernah diguna pakai dalam sejarah lampau. Di mana raja yang ingin terus berkuasa menutup ruang untuk kebenaran. Apabila semua perkara telah dirosakkan oleh golongan gila kuasa ini, tiada lagi indahnya dunia ini semuanya hidup dalam kepuraan. Yang berilmu terpaksa akur dengan tuntutan golongan gila kuasa walaupun ilmunya menidakkan tindakan tersebut.


Kita mahu mewujudkan ruang untuk membolehkan seluruh rakyat mendapat maklumat. Terbuka tetapi tidaklah seperti Amerika. Setidaknya tidaklah sehingga membodohkan rakyat, jika ini mampu diterima oleh golongan berkuasa keterbukaan itu mungkin mengimbangi kuasa yang ada. Kasihanilah generasi akan datang. Mereka rosak kerana kerakusan kuasa manusia hari ini. Kita terlalu cemas melihat keadaan hari ini.


Lobai Kampung : Pendidik adalah kerja, bukan kerjaya semata-mata. Jadikanlah medan pendidikan ruang dakwah menyedarkan manusia. Terima Kasih, Sekolah Menengah Sains Seremban ( SASER ) atas undangan untuk LK yang kerdil ini

0 comments: