Menilai Kemampuan PAS di Negeri Sembilan

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Di saat sahabat-sahabat di negeri lain telah mungkin jauh bergerak di dalam gelombang Pakatan Rakyat, Negeri Sembilan tidak kurang juga menerima tempias gelombang tersebut. Berbaki kira-kira 4 - 5 kerusi DUN di Negeri Sembilan tidak mustahil Negeri Sembilan mungkin akan menjadi negeri di perintah PR pada PRU 13 akan datang. Namun persoalannya kini adalah kemampuan kepimpinan PR Negeri Sembilan khususnya PAS di dalam menangani kepercayaan dan gelombang kebangkitan rakyat.

Soal kebosanan rakyat terhadap Umno - BN di Negeri Sembilan ini tidak perlu diperkatakan lagi. Pertelingkahan dan pergaduhan dalaman mereka satu dunia telah maklum. Namun apakah kita sekadar ingin menari dengan rentak perpecahan mereka tanpa membina strategi memperkukuhkan ikatan kita. Inilah yang menjadi persoalan yang perlu dibincangkan di dalam muktamar kali ini. Harapan rakyat memang terlalu besar, tetapi mereka mahukan keyakinan terhadap kemampuan kita.


Penilaian terhadap kemampuan ini tidak hanya melihat kepada pimpinan PAS sendiri, bahkan gerak kerja menonjolkan kewujudan dan peranan PAS di mata masyarakat sepatutnya menjadi sebahagian dari agenda pimpinan. Hal ini kerana di kawasan yang masih tegar dengan semangat Merah(UMNO) Biru (BN) terlalu sukar untuk ditembusi dengan membawa bendera Hijau ( PAS). Di sebalik kesukaran itu nampaknya ada satu kelebihan yang boleh kita manfaatkan. Sebenarnya Umno di Negeri Sembilan tidak terlalu hebat cuma kita tidak terlalu kuat.


Antara pendekatan yang mungkin boleh kita gunakan adalah dengan menggerakkan peranan NGO di kawasan-kawasan yang menjadi kubu kuat UMNO. Biarpun kita tidak membawa lambang, tetapi melihat kepada peranan yang kita mainkan insya allah keyakinan itu sedikit demi sedikit mampu diraih. Walaupun mungkin sebahagian kita bekeras lawan UMNO mesti dengan PAS tetapi andai strategi itu menjadikan kita sekadar syok sendiri pun tidak ada gunanya.


Negeri Sembilan terlalu unik. Perkembangan kefahaman Islamnnya tidak sehebat Negeri lain. Johor dan Melaka sekalipun Negeri bertatahkan UMNO namun mereka masih punya kekuatan seperti wujudnya insitusi pondok yang dipelopori oleh ulama PAS. Di Negeri Sembilan perkembangan tarekat tasawuf yang kuat banyak mendasari pemikiran dan corak perjuangan ulama-ulama di sini. Sebab itu kewujudan insitusi pondok di Negeri Sembilan lebih cenderung memperkembangkan tarekat tasawuf. Tidak ada apa yang salahnya pada tarekat tasawuf, cuma yang kuranngya pendekatan sufi haraki. Kalau PAS Negeri Sembilan mampu memikirkan pendekatan Sufi yang bersifat Haraki tidak ada mustahilnya gerakan Islam mudah diterima.


Kerja siapa untuk menggerakkan semua ini. Kita menanti jasa dari Lobai-lobai yang berfikrah perjuangan Islam ini untuk sama-sama membantu. Tidak ada gunanya kita hebat sorang-sorang. Mari kita kukuhkan ikatan jemaah ini agar menjadi satu ketumbukan padu untuk kebangkitan Islam. Target kita bukan PRU 13 ini, tetapi membebaskan syirik yang di bawa oleh UMNO bahwa UMNO sahaja segalanya. Selamat bermuktamar !!

0 comments: