Dakwah : Antara Menerang dan Menyerang

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

' Balun ustaz, bubuh betul-betul biar UMNO terduduk'

Itulah ayat yang biasa disebut oleh pendokong PAS apabila setiap kali LK berpeluang untuk berceramah di hadapa audien campuran sama ada di surau atau di masjid. Biasanya LK tersenyum. Kalau dijawab nanti akan timbul pelbagai spekulasi. Antaranya mungkin ada yang berkata TAK BERANI.

Di antara pendekatan dakwah yang berkesan adalah dengan menerang, menyerang akan menyebabkan mereka semakin jauh dari kita. Tujuan dakwah adalah untuk mendidik dan mengajak mereka bersama di dalam perjuangan. Kadang-kadang kita hanya syok sendiri peluru yang ditaburkan memang hebat, tetapi rupanya audien di hadapan kita adalah mereka yang telah bersama kita.

Tugas pendakwah adalah menerang kebenaran dan menyerang kebatilan. Semuanya itu mesti dibuat dengan penuh hikmah agar peluang yang ada tidak dipersiakan. Sebahagian besar dari yang mendatangi masjid adalah mereka yang mempunyai fikrah islamiah yang baik tetapi tidak semua bersama PAS, justeru itu pendekatan yang bijak perlu ditangani untuk memanfaatkan peluang yang ada.

Di Negeri Sembilan, insitusi pondok tidak sehebat di Kelantan, Kedah, Terengganu dan di tempat lain. Kebanyakan para LObai adalah mereka yang bekerja dengan kerajaan dan terlalu kecil bilangan yang bekerja sendiri. Potensi untuk PAS menang di Negeri Sembilan jika dikira dengan jumlah Lobai yang ada, nampaknya masih samar. Ramai yang masih mahu menggunakan kedudukan yang ada untuk berdakwah dan memanfaatkannya untuk tujuan dakwah. Tetapi sejauh mana perkara itu meberi impak yang maksima untuk perjuangan PAS di Negeri Sembilan. Mungkin ianya membantu tetapi kita terpaksa berlindung di sebalik pelbagai nama.

Ketelusan bergerak di atas label LOBAI PAS, ada baiknya. Tetapi dengan syarat kita mahukan Lobai yang berkualiti yang menjadi sandaran dalam masyarakat. Kita ketiadaan tokoh itu di Negeri Sembilan ini. Andai di Kelantan ada nama hebat seperti Tok Guru Nik Aziz, di Terengganu Tok Guru Haji Hadi memimpin dan mendidik masyarakat dalam masa yang sama itulah sehebat kualiti yang masyarakat mahukan.

Satu kelebihan yang masih ada pada kita adalah, kebanyakan Lobai PAS masih boleh mengajar di surau dan di masjid sekitar Negeri Sembilan setakat ini. Sebabnya mudah, negeri ini terlalu kekurangan tenaga pengisi menyebabkan Lobai-lobai PAS masih boleh diterima asal tidak terlalu' kuat menyerang'. Inilah peluang yang ada. Jangan dipersiakan dengan ' serangan mengkhinzir' buta. Setiap Lobai PAS mesti berhujah dengan dalil dan fakta yang meyakinkan para audien untuk mengendurkan sokongan kepada BN mengukuhkan intima' dengan PAS.

Tetapi sejauh mana ianya berlaku? Maka Lobai-lobai PAS perlu duduk bersama, berbincang dan bertukar pendapat. Jangan syok sendiri dengan hujjah kita sahaja. Nampaknya bila isu anti wahhabi vs jaga MB ini dilontarkan ramai Lobai PAS ke hadapan memberi hujjah. Ada kesan juga nampaknya. Andai dalam lebih banyak isu semua lobai bersuara dengan suara yang sama, lama dah UMNO ni tumbang. Marilah seluruh lobai yang cenderung kepada PAS kita duduk bersama di bawah Dewan Ulama Negeri Sembilan. Kalau betul anda orang PAS !

Lobai Kampung : Dedikasi buat al-Marhum Ustaz Khairul Azhar, dia adalah harapan tetapi telah pergi tetapi semangatnya terus hidup membakar semangat juang sahabat yang lain ! Al-fatihah

0 comments: