Usul Undi Tidak Percaya MB Negeri Sembilan ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Sejak berundurnya Tun Lah dari jawatan PM, ramai yang mula memikirkan tentang nasib mereka selepas ini. Terutama mereka yang naik di atas 'syafaat' Tun Lah. Nampak gayanya Tun Lah benar-benar pencen. Tidak lagi nampak minatnya pada politik. Tak seperti Tun M. Walaupun sudah berundur dia mencelah juga dalam dunia politik sehingga terlihat pada mata ummat Malaysia akan peranannya di belakang PM sekarang. Hasilnya, walaupun anakandanya Mukhriz kalah di dalam pemilihan UMNO baru-baru ini, tempatnya sebagai Timbalan Menteri diberikan oleh PM padanya. Sedangkan KJ yang menang Ketua Pemuda tidak mendapat tempat. Alasan PM mintak KJ tumpu pada UMNO. Seingat kita Ketua Pemuda yang tak berjawatan menteri tak ramai. Kebanyakan semua dapat tempat. Kalau ada dulu pun Zahid Hamidi masa jadi Ketua Pemuda cuma diberi pegang BSN. Semua perkara itu sangat berkait rapat dengan restu PM @ Presiden UMNO. Bila PM tak suka tak dapatlah nampaknya.

Di antara yang naik dengan 'syafaat' Tun Lah di Negeri Sembilan adalah MB Mohamad Hasan. Walaupun pada awal penyertaannya dalam PRU 1999 beliau menafikan penerimaannya bertanding di Dun Rantau ada kena mengena dengan perlantikan sebagai MB Negeri Sembilan tetapi khabar angin ini bertiup kencang akhirnya benar-benar berlaku juga. Umum mengetahui hubungan baik Tun Lah dan MB N.9 yang katanya rapat ketika di London sewaktu Tun Lah membawa diri ke sana. Di awal kenaikannya ramai memuji kredebiliti kepimpinan MB N9 atau glamournya Tok Mat. Di katakan beliau tidak mahu terlalu protokol, imej keagamaan yang kuat, tidak kuat berpolitik pendek kata semua baik belaka. Sehingga dalam pemilihan MKT UMNO beliau mendapat antara undi tertinggi satu ketika dahulu.

Kemelut politik di Negeri Sembilan sebenarnya dahsyat. Cuma tiada siapa yang ambil peduli. Dalam mesyuarat UMNO Bahagian Seremban baru-baru ini berlaku aksi baling kerusi sehingga menyebabkan mesyuarat ditangguhkan. Ketua UMNO Bahagian Seremban, Dato Ishak dikatakan berseteru dengan Tok Mat. Tok Mat tidak senang dengan cara Tok Sahak sehingga dikatakan meminta Tok Sahak dicabar. Tok Sahak adalah di antara orang yang rapat dengan PM Najib di samping Tan Sri Isa Abd Samad ( Mantan MB N.9 paling lama ) . Tan Sri Isa telah membuat ''come back" dengan mencalonkan diri dalam perebutan Naib Presiden dan memegang jawatan Ketua Bahagian Teluk Kemang. Tok Mat pula telah kalah dalam MKT Umno baru-baru ini. Sebab itu apabila didedahkan iklan untuk menjunjung kasih Rosmah bernilai RM 40K oleh MKT Keadilan, ramai yang mengatakan Tok Mat nak jaga tempat dia.

Jika dibaca dari sudut kemelut politik yang berlaku di dalam UMNO Negeri Sembilan tidak mustahil apa yang berlaku di Terengganu boleh juga berlaku di Negeri Sembilan. Desas desus usul undi tidak percaya kepada MB ini telah hangat diperkatakan sehingga membawa kepada kenyataan akhbar penafian ADUN-ADUN BN tetap setia bersama Tok Mat satu ketika dahulu. Dunia politik, janji bukan mutlak 100% tepat dan tidak juga 100% bohong. Hari ini kawan tidak mustahil esok lawan. Hari ini lawan tak mustahil esok jadi kawan dan jilat balik segala 'kahak' yang dilemparkan.

BN cuma ada kelebihan 4 kerusi di Negeri Sembilan satu jumlah yang cukup tipis jika hendak dibandingkan dengan Terengganu. Tidak mustahil juga PR kena bersiap sedia dengan calon MB. Tetapi kita tidak mahu menang dengan cara begitu. Kita mahu menang cara anak jantan. Jangan ada yang berangan nak jadi MB PR yang pertama dulu jika saf PR Negeri Sembilan masih longgar. Kita memang mengharapkan kemenangan tetapi bukan dengan kelemahan musuh tetapi dengan kekuatan dan kemantapan saf kita di samping pertolongan daripadaNya. PAS Negeri Sembilan perlu menjadi suara pendesak yang kuat agar peranannya lebih menonjol dalam isu-isu masyarakat. Insya allah, mesyuarat kawasan yang berlangsung kini marilah bersama kita jadikan medan bermuhasabah sejauh mana PAS telah diterima di dalam masyarakat kawasan tersebut. Perjuangan sebagai parti politik adalah memenangi hati pengundi untuk mengundi tersebut di dalam pilihanraya. Soalnya sejauh mana PAS berada di dalam hati pengundi Negeri Sembilan ?

Lobai Kampung : Saidina Ali menyebut :" Kebenaran tanpa perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan yang berperacangan "

2 comments:

Prof. Era Pasca said...

huyo.. macam sedang bakaq line je... :)

kamarul UM said...

wa hebat jugak yg blaku kek n9 ni...copekla abih pengajian ha...bleh duk n9 blik.....ustaz doakn se final exam ni......