Bagaimana nasib Islam Hadhari di zaman Najib ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Islam Hadhari satu bid'ah paling besar dilakukan pada zaman pemerintahan Tun Lah. Tetapi apakan daya pada ketika itu peralihan kuasa dari Tun M kepada Tun Lah adalah sesuatu yang dinanti. Semua meletakkan keyakinan pendekatan Islamik yang diambil oleh Tun Lah menjanjikan pentadbiran yang lebih baik dari Tun M. Tambahan pula pendekatan Islam Hadhari dengan 10 prinsip tersebut cuba digambarkan sebagai kemuncak kesungguhan Tun Lah untuk memartabatkan Islam.

Tetapi sudah adatnya, duduk di dalam tong taik cuba pula membersihkan tong taik dari dalam. Bersihnya tidak sempurna, sebaliknya yang mencuci bertambah pula kotornya. Ramai ulama'-ulama dari UMNO dikerah bercerita tentang kehebatan Islam Hadhari, lebih dahsyat lagi khabarnya pendekatan Islam Hadhari dipuji oleh ramai pempimpin barat kerana bersifat pragmatik, realistik tetapi hakikatnya plastik!!! Berjuta peruntukan diberikan untuk melaksanakan agenda Islam Hadhari di seluruh negara. Pengurusan Islam Hadhari diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri di bawah satu unit khas dan dipengerusikan oleh seorang CEO. Menurut teman-teman yang pernah bersama di dalam kumpulan penceramah Islam Hadhari, unit Islam Hadhari sangat istimewa sehingga mengatasi kelebihan JAKIM sendiri.

Betapa bersungguhnya Tun Lah menjayakan gagasan Islam Hadhari. Namun perlaksanaannya hanya indah khabar dari rupa. Program Islam Hadhari tidak lebih dari seumpama program taklimat untuk peserta-peserta yang diangkut bukan datang dengan sukarela. Pelajar sekolah, badan beruniform, Jawatankuasa Masjid dan JKKK antara mereka yang memenuhi kerusi program Islam Hadhari, kalau tidak alamatnya kosong. Forumnya hambar, ceramahnya penuh retorik dan pengisiannya pun kosong. Penceramah lebih banyak menerangkan maksud pendekatan Islam Hadhari dan menangkis hujah golongan yang mempertikai istilah Islam Hadhari.

Beberap ketika sebelum kejatuhan Tun Lah. Istilah Islam Hadhari semakin jarang kedengaran baik dalam ucapan mahupun dalam pandangannya. Seorang teman mengusik , Islam Hadhari semakin kurang disebut sejak Tun Lah menikah baru ! Wallahu a'lam.

Bagaimana pendirian kita ? Apabila kita menyebut Islam Hadhari adalah alat politik umno menggunakan label Islam ramai ulama Umno melenting. Katanya Tun Lah jujur dan inilah perjuangan Umno. Kalau benar ini adalah perjuangan Umno kenapa sekarang apabila berlaku peralihan kepimpinan Menteri JPM yang baru menyebut akan kaji semula. Kaji dari sudut apa ? Dari sudut prinsip atau pendekatan ? Kita tidak pernah menyokong kebenaran yang bersadur kebatilan. Kalimah benar pada tempat yang tidak benar. Rosak agama, bangsa dan negara. Bukan istilahnya sahaja yang salah bahkan prinsip dan pendekatannya juga diragui.

Demikianlah wajah UMNO, kalau boleh digambarkan dengan talam dua muka mungkin teruk sangat bunyinya tapi begitulah hakikatnya. Mereka menuduh PAS menggunakan agama untuk politik. Tetapi PAS masih konsisten dengan prinsip Islam yang dibawa. Tidak berubah mengikut mood rakyat prinsipnya. Atas ketegasan itu jugalah DAP nampaknya lebih menghormati Islamnya PAS dari Islamnya UMNO. Agak-agaknya selepas ini apa pula istilah baru yang bakal diperkenalkan oleh 'bakal Tun Najib' ?

1 comments:

IndukYati said...

Salam Lobai,

Kedudukan Tok Mat mmg dah goyang sekarang nie,lopeh kalah kek PWTC ari tu...skrng nie lak dio kono lah cari dahan mana nak bergayut..
Konolak Bini Rosmah datang kor Rombau...copek baotul dio sampai dr Bukit Selambau..
Tapi apapun yg merosakkan dio,bukan org lain pon..abg dio sendiri jer..!!