Anugerah Bintang Popular ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Kalau ada satu dua kategori dalam Anugerah Bintang Popular di kalangan ahli politik agak-agak siapa yang akan menang agaknya? Dalam politik popular sangat penting, sebab dengan popular orang akan beri undi. Tetapi bagaimana popular dalam kerja dakwah ? Penting jugak atau tak penting sangat. Kerja dakwah bukan menuntut popular, biar penduduk bumi tak kenal asal dikenali penghuni langit.

Apa sangatlah manusia kenal kalau kerja dakwah kita langsung tidak dinilai oleh Allah. Tertipu manusia dengan kehebatan pada nilaian yang diletak oleh manusia. Inilah yang dinamakan sebagai 'al-ghurur' . Dari sudut bahasa 'al-ghurur' adalah gambaran atau pemahaman sesorang tentang sesuatu perkara yang bertentangan dengan keadaan sebenarnya. Seseorang manusia mudah terpedaya kerana mata hatinya terlalu lemah untuk memahami hakikat dan syariat. Di samping dia tidak mengambil kisah tentang perkara yang boleh merosakkan amalan kerana telah terpedaya dengan syaitan dan ditunggang oleh hawa nafsu.

Allah memperingatkan manusia tentang bahaya 'al-ghurur' dalam surah fathir ayat 5

Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka).

Firman Allah lagi di dalam surah Al-Kahfi ayat 104

Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan".

Firman Allah dalam surah al-Hadid ayat 14

(Pada saat itu) mereka (yang munafik) menyeru orang-orang yang beriman (sambil berkata): "Bukankah kami bercampur gaul dengan kamu (di dunia dahulu)?" Orang-orang yang beriman menjawab: "Benar! Akan tetapi kamu telah membinasakan diri kamu (dengan perbuatan munafik) dan kamu telah menunggu-nunggu (kebinasaan umat Islam), dan kamu pula ragu-ragu (terhadap perkara-perkara ugama) serta kamu diperdayakan oleh angan-angan kosong (untuk mencapai maksud kamu), sehinggalah datangnya (maut) yang ditetapkan oleh Allah (kepada kamu). Dan (selain itu), kamu pula diperdayakan oleh bisikan Syaitan dengan (pengampunan) Allah (semata-mata dan melupakan azabNya).

Contoh 'al-ghurur' :

a) Menimpa orang yang taat

- seorang yang menuntut ilmu tetapi menangguhkan diri untuk beramal dengan ilmu lalu menunjuk2 tentang kelebihan ilmunya .
- seseorang yang belajar dan mengajar dengan tujuan mencari pangkat dan nama atau ingin masyhur dan dikenal dan dalam masa yang sama dia menyangka dia menyangka kerana Allah.
- seseorang yang melakukan amal ibadah, banyak mengerjakan solat dan ibadat lainnya tetapi berasa ujub ( hairan/megah) dan mendakwa ibadahnya atas kekuatannya dan merasa riya' pula dengan amalnya

b) Menimpa orang yang melakukan maksiat /derhaka kepada Allah

- orang yang melakukan maksiat kemudian istighfar dan taubatnya hanya dibibir tanpa kesungguhan lalu dia menganggap dirinya telah diampun oleh Allah.
- orang melakukan maksiat sebanyaknya dan tidak bertaubat dengan mengatakan Allah telah menetapkan nasibnya sebegini
- orang yang mengharapkan keampunan dari Allah tetapi tidak melakukan perintah Allah dan tidak pula meninggalkan larangan Allah dengan mengatakan Allah tidak memerlukan ibadah kita.

Mudahnya nak dapat bahagian kejayaan dan keuntungan dunia. Tetapi untuk memastikan amalan akhirat kita berjaya atau tidak memang sukar. Namun apa yang penting ketaatan mesti diteruskan, jangan terhenti kerana bahagian dunia yang tidak dikecapi. Amalan akhirat tidak sekali terkesan dengan bahagian dunia yang telah dikurnia atau tidak dikurnia oleh Allah. Seorang hamba mesti sentiasa benar pada niatnya, pada kalamnya dan pada perbuatannya, Mudahan kita tidak tercampak di kalangan golongan 'al-ghurur'. Kasihan kita ..

Lobai Kampung : Jangan pantas menghukum, mungkin yang dihukum lebih baik dari yang menghukum. Nilai mulia bukan letak pada nilai zahir, tetapi diukur dengan takwanya kepada Allah.

1 comments:

Malaysian Chronicle said...

Kalau ada satu dua kategori dalam Anugerah Bintang Popular di kalangan ahli politik agak-agak siapa yang akan menang agaknya?

calon-calonnya:

A) Mahathir
B) Khairy
C) Anwar
D) Abdullah

Jawapannya: Samy Vellu jugak dapat kontrak!kah kah kah