Tiada Kena Mengena Dengan Politik ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Tanam harta dalam tanah lepas tu letak sign board ' SINI TAKDE HARTA '

Terima kasih, sepatutnya bukan tangguh tapi hapus terus .

Sebagai seorang muslim segala perkara baik yang berlaku wajib kita syukur dan yang tak baik kita sabar. Demikian sifat seorang beriman. Bagi yang bersyukur Allah akan tambahkan nikmat dan kebaikan dan bagi yang kufur Allah tidak mengurangkannya sebaliknya kadang-kadang menambah nikmat sehingga mereka lupa lalu diberikan azab yang berat.

Persoalannya kini apakah hikmah yang berlaku di sebalik pembatalan kenaikan harga tol. Secara mudah kesimpulannya ia memang ada kait rapat dengan kepentingan politik. Pertama suara rakyat yang kuat membantah menyebabkan penangguhan ini diumumkan. Kemudian suara pembangkang yang kuat juga memainkan peranan. Pernahkah kita terfikir 10 ke 15 tahun sebelum ini. Tiada yang dah naik akan turun di Malaysia ini. Tetapi bila isu harga minyak didebatkan secara terbuka di dalam televisyen akhirnya harga minyak diturunkan. Selepas itu tol pulak tak pernah dah umum naik kemudian ditarik balik. Ini semua isu politik, dibaca dengan bacaan politik ditafsir dengan kitab politik.

Jawapan untuk persoalan ini terlalu mudah. Sebab pemimpin-pemimpin kita adalah di kalangan ahli politik. Oleh sebab itu semua tindakan mereka mesti meletakkan kepentingan politik. Demikianlah bahayanya hidup ini apabila kiblatnya adalah kepentingan. Tak salah jadi ahli politik. Tapi yang salahnya bila ahli politik yang berkepentingan. Tambahan pula kepentingan itu bukan bersifat menepati kehendak syara' .

Bukan ahli politik sahaja, sesiapa termasuk lobai-lobai. Bila hidup di atas sesuatu kepentingan maka sudah tentu segala tindak tanduknya merujuk kepada kepentingan yang bermanfaat buatnya. Contoh kalau ada lobai merokok, cuba tanyakan fatwa rokok padanya. Kalau jawapannya itu lain dari fatwa, kesimpulan mudahnya rokok itu kepentingannya. Kalau ada lobai meniaga gelang, meniaga ubat atau apa jua kalau berlaku sesuatu isu berkenaan apa yang dijual kalau jelas benda tu haram tapi lobai tu beria-ia sangat mempertahankan maka natijahnya benda tu penting untuk dia. Ini sekadar contoh. Tetapi, selagi kepentingan itu tidak sampai melanggar syara' tidaklah menjadi masalah.

Kita berpolitik, tapi berpolitiklah untuk kepentingan Islam. Sebab nak jaga Islam itulah kepentingan yang utama. Kalau berpolitik semata-mata nak berkuasa tapi untuk kepentingan sendiri maka itu merbahaya. Dia boleh jadi katak dan kadang-kadang boleh jadi sesumpah. Di tempat yang kuat pegangan agama ahli politik berlagak macam Lobai, di tempat lain bertukar pulak imej dia. Hijrah Nabi SAW ke Madinah adalah untuk merealisasikan perintah Allah dengan sempurna. Jika di Mekah, Islam hanya praktikal pada ibadah ritual semata-mata seperti solat dan lain-lain, maka dengan pentadbiran politik yang dipegang di Madinah Islam di zahirkan dalam bentuk prkatikal yang lebih syumul.

Lobai Kampung : Maka semua ahli politik kena belajar mengaji Fiqh Keutamaan / Kepentingan supaya tindakannya memang berkepentingan, untuk Islam. Lawat LINK ini. Ini pun ada kena mengena dengan politik !!!

2 comments:

gotahlantun said...

Tanam harta dalam tanah lepas tu letak sign board ' SINI TAKDE HARTA '.

SALAM BAI,
INI DINAMOKAN KODOKUT CAMPUR BANGANG YANG TAK BOLIH DI IKUT.

ARISTIONO NUGROHO said...

Terimakasih informasinya. Bila ada kesempatan silahkan singgah ke "Sosiologi Dakwah" di http://sosiologidakwah.blogspot.com
Follow juga boleh.