Berkepentingan ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Apakah kepentingan yang sepatutnya menjadi keutamaan bagi seorang muslim yang beriman kepada Allah SWT. Tiada kepentingan yang lain melainkan Allah dan Rasul. Soalnya bagaimana pula ? Masing-masing mendakwa merekalah yang benar, merekalah yang betul merekalah yang mendokong Allah dan Rasul. Artikel ringkas ini cuba menganalisa beberapa pekara untuk dijadikan penilaian tidak kira siapa pun mereka terutama ' orang politik ' atau ' orang atas pagar '

Termasuk di antara perkara yang membelakangi kepentingan Allah dan Rasul adalah kecintaan kepada dunia yang membinasakan. Cinta dunia di dalam erti kata mengejar kepentingannya sama ada berbentuk pangkat, kedudukan dan harta kekayaan. Kesemua kecenderungan kepada kelazatan dunia ini hanya akan merosakkan apabila kita melampaui batasan yang telah ditetapkan. Mengejar pangkat sehingga merosakkan akidah dan pegangan, mengejar kedudukan dengan mengabaikan syariat dan mengejar harta kekayaan sehingga terlibat dengan sesuatu yang haram.

Sebab itu dalam dunia ini kebenaran dan kebatilan tidak boleh dinilai berdasarkan dengan ukuran keduniaan yang diperolehi. Sebagai contoh, yang kalah belum tentu salah dan yang menang belum tentu benar. Sebaliknya penilaian kebenaran ini diukur berdasarkan ukuran yang telah ditetapkan di dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Nabi SAW pernah juga kalah dalam siri peperangan, tetapi kekalahan itu bukanlah ukuran kepada benar atau batil sebaliknya tarbiah dari Allah SWT.

Manusia yang bersungguh-sungguh inginkan dunia di dalam perjuangan mereka, Allah tetap akan mengurniakan buat mereka tetapi kurniaan itu dalam bentuk ancaman dari Allah.

Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya. Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan Surah Hud 15-16

Jangan kita kehairanan sekiranya mereka yang mendokong kebatilan beroleh kedudukan yang hebat di dunia ini. Sebaliknya kita wajib memperkukuhkan keyakinan kita kepada Allah yang pasti menjanjikan kemenangan buat kebenaran

Dan katakanlah:" Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap". Surah Al-Isra : 81

Oleh sebab itu siapa pun kita apabila meletakkan kepentingan selain dari Allah dan Rasul sebagai keutamaan maka kita akan melihat di sinilah punca kerosakan seseorang. Sama ada ahli politik, ulama, orang awam dan siapa sahaja.

Contoh mudah LK berikan dalam mana-mana kuliah. Seorang guru agama di tanya mengenai hukum main nombor ekor, dengan tegas guru itu berkata haram, tetapi apabila si penanya bercadang untuk bahagi dua duit tu, guru agama ini pun mula goyang, akhirnya dia kata : " Ada hujah kata HARUS " Demikianlah bila hidup di atas kepentingan. Kita melihat apabila ulama ada kepentingan mereka akan mencari hujah membenarkan kepentingan mereka. Kepentingan itu tidak semesti bebentuk harta atau pangkat bahkan kedudukan yang tergugat juga adalah satu kepentingan.

Cuba bayangkan apa akan jadi dalam dunia poilitik apabila para politikus mengejar kepentingan. Mereka akan mendahulukan kepentingan mereka lebih dari amanah yang diberikan. Ada satu kisah di zaman satu khalifah seorang Gabenor ( wakil khalifah) yang dilantik di seseuatu kawasan hanya boleh menjadi Gabenor selama 4 tahun. Di dalam 4 tahun itu tiada gaji dan elaun serta kelebihan buat mereka. Semua keperluannya akan disediakan mengikut keperluan asas sahaja. Tiada keistimewaan lain. Selepas 4 tahun Gabenor ini akan di buang ke padang pasir selama 2 tahun dan selepas itu mereka akan jadi orang awam semula. Pada waktu itu tiada siapa yang berani menawarkan diri untuk merebut jawatan Gabenor tersebut.

Hari ini kenapa begitu kecoh kedudukan politik kita? Jawapannya mudah bila ada jawatan, masing-masing mudah dapat kepentingan. Bayangkan jadi Menteri Besar tak dapat apa-apa. Semua elaun dimasukkan ke dalam tabung rakyat miskin, tiada keistimewaan lain. Agak-agak ada tak orang nak rampas kuasa ? Politik itu tidak kotor yang kotor adalah ahlinya yang mengejar kepentingan !!!

Lobai Kampung : Jadilah ahli politik yang beriman, prinsip ikut quran, tindakan ikut Nabi junjungan, pendekatan dipelbagaikan tetapi prinsip kebenaran tidak digadaikan.

1 comments:

gotahlantun said...

SALAM BAI,

RASO DEN LAA..KEPUTUSAN ATAU TINDAKAN PEMIMPIN POLITIK SEKARANG INI, BUKAN LAHIR DARI HATI ATAU PENDAPAT PERIBADI.

TETAPI KELUAR DARI SUARA RAMAI KELILING YANG BERKEPENTINGAN UNTUK MEROSAKAN DAN BUKANNYA UNTUK KEBAIKAN.