Selamat Hari Raya Bagi Yang Beroleh Rahmat, Keampunan dan Pembebasan Api Neraka ..

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Berdasarkan Hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah :

وهو شهر أوله رحمة وأوسطه مغفرة وآخره عتق من النار

Selamat Hari Raya. Tetapi ucapan ini mungkin hanya layak bagi mereka yang berjaya. Kerana Aidul Fitri adalah hari meraikan kejayaan bermujahadah selama sebulan. Istimewanya hari ini sehingga diharamkan kita berpuasa. Siapakah insan yang layak meraikannya ..? Apakah kita telah melalui ramadan ini dengan jayanya atau sekadar memenuhi adat kebiasaan.

Selayaknya ramadan menjadi anugerah yang sangat dinanti oleh orang yang beriman. Nabi SAW menyatakan anugerah ramadan ini dengan menjanjikan sesuatu yang menjadi kerinduan bagi insan yang beriman. Rahmat, Keampunan dan Pembebasan Api Neraka.

Oleh kerana segala anugerah itu berbentuk maknawi dan tidak terlihat maka jiwa ubudiah sepatutnya tidak boleh rasa penat dan terhenti memburunya. Pemburuannya tidak terhenti dengan berlabuh tirai ramadan bahkan berterusan sehingga waktu ajal yang dijanjikan.

Rahmat

Tiada yang lebih menjadi kerinduan bagi orang yang beriman melainkan apabila beroleh rahmat dari Allah. Rahmat yang meyaring dan membezakan kedudukan seorang insan di sisi Allah. Apakah mungkin kita hari ini berada di dalam ketenangan jika tidak kerana anugerah rahmat Allah. Saling mengasihi dan merasa tanggungjawab semuanya atas rahmat kurniaan Allah. Justeru bagi mereka yang beriman memperolehi rahmat Allah adalah sesuatu yang sangat istimewa. Sebesar rahmat kurniaan Allah kepada kita dan seluruh ummat manusia adalah pengutusan Nabi Muhammad SAW. Bukankah Allah menyatakan di dalam Al-Quran

“Dan Kami tidak mengutuskan engkau melainkan sebagai rahmat ke seluruh alam” (Al-Anbiya':107)

Kerana rahmatnya yang agong ini kita memperolehi segala kenikmatan yang tidak terhingga pada hari ini. Biarpun mungkin ramai yang tidak menyedarinya inilah sebenarnya hakikat yang perlu disyukuri. Namun persoalannya apakah kita termasuk di kalangan golongan yang menghargai rahmat Allah ini. Di Dalam Hadis lain Nabi SAW pula menyebut betapa seorang mukmin yang ingin ke syurga juga perlu menanti rahmat dari Allah SWT :

"Amalan seorang dari kalian tidak akan memasukkannya ke dalam surga", para shahabat bertanya:"Begitupula engkau wahai Rasulullah?", begitupula aku, kecuali Allah meliputiku dengan kemurahan dan rahmat dari-Nya". (HR Muslim)

Demikianlah besarnya nilai rahmat sehingga dengannya kita beroleh sesempurna nikmat. Bayangkan hidup tanpa rahmatnya, tiada bernilai segalanya. Ramadan ini menjanjikan buat kita yang menghidupkannya beroleh rahmat.. Apakah kita telah beroleh rahmat itu ....?

Maghfirah ( Keampunan )

Jiwa hamba sentiasa merasa bersalah dengan tuhannya. Walau sebanyak mana taubat yang dibuat jiwanya tidak pernah merasa puas dan sentiasa menginginkan sesuatu yang lebih dari apa yang mampu dilakukan. Bukankah Nabi SAW diriwayatkan beristighfar memohon ampun kepada Allah lebih 100 kali satu hari. Biarpun kedudukan maksum menjanjikan tiada cela yang dilakukan tetapi itulah jiwa benar seorang hamba yang sentiasa mengharapkan keampunan tuhannya. Analogi mudah apabila kita menghadap seorang raja, kebiasaannya kita mengungkap 'Ampun Tuanku' dalam tiap bait kata yang dituturkan. Bukan kerana silapnya tutur kita tetapi menyedarkan diri tentang siapa kita dan siapa dirinya, rasa hormat itulah yang menyebabkan timbul ungkapan tersebut. Tetapi dengan Allah SWT , Raja Segala Raja apakah kita tidak mampu menimbulkan rasa takut di dalam diri lantaran memang banyak dosa yang kita lakukan .

Sesuatu yang sepatutnya menjadi kebimbangan kita apabila bertemu dengan suatu hadis yang dinyatakan oleh Nabi SAW mengenai Malaikat Jibril pernah berdoa kepada Allah: Celakalah bagi golongan yang bertemu dengan bulan Ramadan, tetapi setelah berpisah dari bulan tersebut, dosanya tidak diampunkan. Dan Nabi SAW mengaminkannya. (Hadis riwayat al-Bukhari)

Persoalannya apakah kita melalui ramadan ini dengan mengisi saat dan detik tersebut dengan taubat memohon keampunan kepada Allah ..? Ketika iblis melakukan dosa dia tidak pantas mengaku salah, menyesal dan bertaubat lantaran itu Allah terus melaknatnya dan menjadi makhluk yang jauh dari rahmat Allah. Sedang Nabi Adam a.s di saat melakukan kesilapan baginda pantas rasa bersalah, menyesal dan bertaubat. Bukankah yang membezakan darjat kedua makhluk ciptaan Allah saat terkhilaf ini adalah dengan taubat ?

Pembebasan Dari Api Neraka

Tidak ada kejayaan yang lebih besar buat seorang hamba melainkan apabila bebas dari neraka Allah SWT. Itulah yang menjadi impian dan kerinduan buat kita semua. Doa yang sering kita munajatkan kepada Allah tidak hanya mengimpikan 'hasanah dunia dan akhirat' bahkan juga melengkapinya dengan memohon agar dijauhkan dari api neraka. Pembebasan inilah kemerdekaan mutlak buat seorang insan. Dunia mungkin kita merdeka tetapi belum menjamin bebas dari neraka.

Bulan ramadan menjanjikan peluang untuk kita bebas dari menjadi calon penghuni neraka dengan syarat melalui segala aktiviti di dalamnya dengan penuh keimanan dan muhasabah diri sama ada 'siamnya atau qiamnya'. Tidak ada tawaran yang lebih hebat sehebat tawaran bebas dari api neraka buat kita semua tetapi malangnya tawaran harga jualan barangan murah lebih menarik perhatian kita. Seorang mukmin tidak boleh terus merasa selamat, kerana neraka itu terlalu mudah untuk dihampiri namun jalan ke syurga itu pula dirintangi dengan mujahadah melawan nafsu .

-----------------

Petikan Kuliah Subuh saya di Surau taman Pinggiran Senawang. Penyampaian lisan saya rasakan sangat berbeza bila menyampaikannya pula dalam tulisan. Harap maaf




1 comments:

Belly Surya Candra Orsa said...

Great Blog..!!!! Keep Blogging.... :)