Lobai-lobai !!! Manfaatkan Kebijaksanaan Syeikh Murtadza

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks



Semalam 5 September 2010 Masjid Ampangan meraikan majlis khatam Al-Quran dan Tazkirah Ramadan yang disampaikan oleh Syeikh Murtadza b Syeikh Ahmad, Mantan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan. Tazkirah yang disampaikan dengan edaran kertas yang memang menjadi kebiasaannya semenjak menjadi Mufti dahulu lagi. Jika dahulu ketika menjadi Mufti mungkin ramai yang menyangka kertas yang dibawa adalah cetakan pejabat, tetapi menurut rakan yang bekerja di Jabatan Mufti kertas edaran yang diberikan oleh Syeikh Murtadza adalah dengan menggunakan duitnya sendiri tak 'claim' pejabat pun. Bukan sehelai dua tapi hampir 10 sehelai kadang-kadang.


Saya benar-benar mengkagumi beliau pada usia sebegitu masih gigih menyumbangkan ilmu kepada masyarakat sehingga isterinya menasihatkan beliau agar berehat namun katanya Doktor tidak membenarkan berbuat begitu. Biarkan sahaja Syeikh Murtadza sibuk, bila sibuk badannya lebih sihat.

Seperkara yang menarik ketika beliau menjadi Mufti adalah mempermudahkan segala urusan yang berkaitan dengan usaha penyebaran ilmu. Banyak buku terbitan diusahakan di bawah Jabatan Mufti termasuk yang berkait dengan Fiqh, Tauhid dan Tasauf. Beliau menyarankan para 'lobai' menggunakan buku terbitan Jabatan mufti agar lebih mudah menyelaraskan kefahaman masyarakat terutama dalam masalah Fiqh. Beliau lebih suka mengambil pendekatan keluar dari masalah khilafiah terutama dalam soal furuk. Sebab baginya menyelesaikan masalah ummat yang lebih besar lebih utama dari membincangkan soal furuk.

Beliau meraikan semua orang kerana baginya beliau sekadar memegang amanah dari Allah dan mungkin juga yang hadir itu adalah orang yang diutus Allah untuk mengujinya. Beliau memberikan perlepasan kepada mana-mana 'lobai' yang ingin mencurahkan ilmu asal sahaja tidak menyerabutkan pemikiran masyarakat. Baginya, dengan jumlah masyarakat Negeri Sembilan yang berjumlah hampir 500 ribu (lebih kurang) tak mungkin beliau boleh mengajar kesemuanya. Mungkin sekitar 1000 ke 2000 orang sahaja yang dapat mengikut kuliahnya. Sebab itu urusan tauliah mengajar dipermudahkan bagi memikul sama amanah menyampaikan ilmu kepada masyarakat.

Aduan sinis dari masyarakat ditepis dengan penuh hikmah. Beliau memberi jalan keluar yang sangat mudah dan praktikal. Bila ada aduan mengenai imam atau para ustaz yang beliau ketahui masalahnya, jawapan mudahnya ' apa kata kau saja ganti tempat dia' Memang ada benarnya siapa yang nampak kesalahan itu adalah orang yang ada ilmu maka selayaknya biarlah di sahaja yang naik menggantikan. Langsung terdiam orang yang mengadu. Pendek kata, selagi para ustaz tersebut tidak melakukan perkara yang besar dan ada ruang untuk diplomasi itulah yang akan digunakan.

Pernah ada pertanyaan dari seorang jawatankuasa masjid mengenai kedudukan seorang ustaz yang menjadi calon dalam pilihanraya adakah masih boleh dipanggil mengajar atau tidak. Jawapannya mudah dan sangat menikam " Kenapa tak boleh? Bila dia bertanding pilihanraya dia jadi bodoh terus ke ?

Banyak lagi. Saya yang jarang bersamanya pun dapat manfaatnya apa lagi yang mendampinginya. Yang sukar diganti adalah hikmahnya. Semoga Allah terus memberi kekuatan dan kesihatan kepada beliau dan semua 'lobai' di Negeri Sembilan mesti mengambil nasihat untuk tujuan dakwah di Negeri Sembilan ini. Jangan syok sendiri rasa diri hebat dan betul. Pergilah sesekali menemui ulama sebegini, pasti banyak perkara yang boleh menjadi titik muhasabah untuk diri kita ...

1 comments:

ilhamghaz... said...

Assalamualaikum,
Saya pun begitu hormat dengan mufti Murtadza kerana ilmu dan latar belakang kehidupannya, bagi saya beliau seorang yang BIJAKSANA DAN ISTIMEWA. Beruntung sesiapa yang sentiasa mendekati beliau dan orang N9 harus bersyukur dianugerahkan orang seperti ini.
Semoga beliau sehat selalu untuk menyampaikan ilmunya kepada kita semua.