Isu Kalimah Allah : Peluang Menerang Bukan Menyerang

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Sudah terlalu banyak hujjah ilmiah diberikan di dalam menerangkan isu kalimah Allah. Lain ustaz lain analoginya, lain tuan guru lain hujjahnya. Apapun masing-masing punya niat yang suci harapnya,agar kalimah Allah digunakan pada tempat yang betul dan pemahaman yang tepat. Saya tidak lagi berminat untuk berhujjah sesama tuan guru dan ustaz-ustaz yang hebat ilmunya. Mungkin mereka punya hujjah tersendiri. Soal dipolitikkan atau pun tidak, saya pulangkan juga kepada kebijaksanaan masing-masing membaca keadaan siasah di Malaysia ini.

Mempolitikkan ISLAM memang satu tindakan yang kotor. Tetapi yang perlu kita usahakan bersama adalah 'MENGISLAMKAN POLITIK' agar amalan politik kita tidak lagi berkiblat demokrasi barat. Selama berkuasa hampir 52 tahun, apa yang ulama 'ada kuasa' telah buat untuk 'MENGISLAMKAN POLITIK' yang diamalkan di Malaysia. Atau mereka sudah rasa cukup selesa dengan kedudukan yang ada untuk memberikan kefahaman Islam kepada masyarakat Islam sehingga kadang-kadang isu akidah ini disambut dengan telahan politik sempit. Mereka gagal membezakan antara parti politik dengan sistem politik. Biarpun mereka mendakwa mereka tidak berpolitik tetapi mereka lupa mereka telah dipolitikkan. Kasihan Rakyat.

Justeru, bagi semua tuan guru dan para asatizah dalam isu kalimah Allah ini mari bersama kita gunakan peluang untuk mengajak ummat manusia mengenal dan mentauhidkan Allah dengan kefahaman yang sebenar. Bukan cuba menjadi hero yang tidak berpasukan. Hero sendirian yang begitu yakin dengan kekuatan dirinya sendiri tertipu dengan senjata yang ada di tangan. Musuh lebih mudah mematahkan dan menjatuhkan hero solo berbanding askar yang berpasukan. Tidak perlu lagi mengemukakan dalil kerana rasanya 'hero-hero' ini lebih faham tuntutan berjemaah. Dari urusan pembinaan solat kita digalakkan berjemaah sehinggalah kepada pembinaan negara semuanya sudah jelas, cuma mungkin sorakan dari penyokong menyebabkan ramai hero-hero yang yakin bergerak sendirian dan mengasingkan diri dari berpasukan. Sorakan penyokong hanya akan menyebabkan kita rasa kuat, namun apabila kita menghadapi kesukaran di tengah padang mereka tidak mampu ke tengah padang untuk membantu.

Mari bersama kita menghidupkan masyarakat dengan budaya ilmu bermula dengan memperkenalkan ilmu akidah yang kian dipandang sepi oleh masyarakat kerana ia adalah asas kepada pemahaman tuntutan sebagai seorang muslim. Hidangkan kepada mereka maksud dan pemahaman 'intima' dengan Islam. Itu lebih utama rasanya, dari terus menyerang adalah lebih utama kita menerang !!

0 comments: