Jalan Menuju Allah ( Siri 1 )

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Amalan di dalam ajaran Islam tergolong dalam amal badaniah jika dilihat dari tempat dan bentuknya dan tergolong dalam amal batiniah jika dilihat dari roh dan esensinya (unsur). Terdapat beberapa metode yang secara spesifik berkaitan dengan keadaan hati dan sifat jiwa serta pemerhatian di dalam aspek rohaniah di dalam ajaran ilmu tasawuf. Jalan untuk sampai kepada Allah bukanlah seperti yang difahami dengan benda atau jisim tetapi berkait dengan kedudukan yang ada di dalam hati dan sifat-sifat terpuji yang membawa kepada makrifatullah serta mencapai darjat ihsan yang tiada batasan tingkatannya.

Meniti jalan untuk sampai kepada Allah adalah ciri khas orang-orang mukmin yang soleh. Untuk tujuan inilah juga para nabi dan rasul diutus oleh Allah di atas muka bumi ini. Pada hakikatnya jalan menuju Allah adalah satu. Adapun yang dimaksudkan oleh para ulama banyak dan bermacam-macam itu adalah kerana Allah menjadikan manusia pelbagai rama dan keadannya. Namun tetap kembali kepada asas yang satu, jalan yangyang menghimpun semua yang diredhai Allah.

Jalan-jalan untuk sampai kepada Allah berkait dengan kedudukan di dalam hati adalah seperti

1. Taubat
2. Muhasabah
3. Khauf ( perasaan takut )
4. Raja' ( pengharapan )
5. Muraqabah ( pengawasan )


Manakala yang berkait dengan sifat terpuji adalah seperti

6. Shiddiq ( tulus )
7. Ikhlas
8. Sabar
9. Wara'
10. Zuhud
11. Ridha
12. Tawakkal


1. Taubat
Taubat adalah kembali dari segala sesuatu yang tercela dalam pandangan syariat kepada segala sesuatu yang terpuji dalam pandangan syariat. Taubat adalah merupakan prinsip asas dalam amalan kerohanian, kunci kebahagian dan merupakan syarat sah jalan menuju Allah SWT. Allah telah memerintahkan orang -orang yang beriman untuk bertaubat seperti yang teradapat di dalam Al-Quran

... dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung ( An-Nur :31)

.. Dan (Dia berkata): "Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa." ( Hud : 52 )

Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan nabi dan orang-orang mukmin yang bersama Dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah Kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu." ( At-Tahrim : 8 )


Rasulullah SAW meskipun baginda terpelihara dari segala dosa dan kesalahan baginda sering memperbaharui taubat dan mengulangi istighfar. Hal ini dilakukan sebagagi suatu pembelajaran dan pensyariatan ke atas ummatnya.

Taubat dari setiap dosa adalah wajib. Jika maksiat yang dilakukan itu antara dirinya dengan Allah maka syarat taubatnya adalah tiga perkara



a) Menghentikan maksiat
b) Menyesali perbuatan yang terlanjur yang dilakukannya
c) Berniat bersungguh untuk tidak kembali melakukan perbuatan tersebut


Jika salah satu dari syarat tersebut tidak dipenuhi maka taubatnya adalah tidak sah. Apabila maksiat yang dilakukan berkait dengan hak manusia, syarat taubatnya ditambah dengan menyelesaikan urusannya dengan pemilik hak tesebut.

Di antara syarat lain dalam taubat adalah meninggalkan persahabatan dengan orang jahat atau fasiq yang mendorongnya melakukan maksiat dan menjauhkannya dari ketaatan. Dia harus mencari sahabat yang jujur dan baik agar persahabatan itu menjadi pagar untuk menghalangnya kembali kepada kehidupan maksiat dan melanggar syariat. Dalam sebuah hadis ada menggambarkan bagaimana nasihat seorang alim kepada seorang pemuda yang telah membunuh 100 orang untuk meninggalkan kawasan tersebut. Hal ini kerana pemuda itu meninggalkan lingkungan yang tidak baik untuk benar-benar bertaubat kepada Allah.

Seseorang yang ingin membersihkan dirinya tidak hanya bertaubat dari maksiat bahkan taubtanya juga mesti meliputi dari segala bentuk sesuatu yang menyibukkan hatinya dari mengingati Allah SWT.

Kesimpulannya taubat yang dilakukan oleh seorang hamba mesti diiringi dengan takwa kepada Allah, jika tidak akan menjadi sia-sia. Takwa pula menuntut kepada istiqamah dan sitiqamah pula menuntut kepada wara'. Wara' pula akan menghasilkan zuhud dan zuhud perlu disertkan dengan tawakkal yang benar kepada Allah. Tawakkal pula tidak berkesan jika tidak disertai dengan rasa berlindung dengan Allah SWT ...

Kuliah Subuh Ahad
Surau Al-Muttaqin Taman Cengal Utama, Ampangan

0 comments: