52 tahun BN perintah, rakyat makin susah ...

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Seusai kuliah maghrib sembang ringan-ringan dengan beberapa jemaah yang hadir. Sambil menghirup teh yang disediakan. Seorang hamba Allah ( UMNO dulu..kini..selamanya ) memecah hening dan kosentrasi ...

Orang UMNO (OU) : Apolah Nga Ko Ming ni dio pertikaikan peruntukan untuk masjid pulak..

Lobai Kampung (LK) : Pakcik tau mana

OU : Dalam surat kabar utusan la ustad, dia kata gereja dengan kuil kenapa tak buleh dapek ?

LK : Betul jugak tu, pasal dio pun bayar cukai

OU : yolah negaro ni negara islam, dio kono hormat dengan kita..

LK : Kita pun kena hormat dengan mereka

OU : Masalahnya mereka dah melampau

LK : Kalau kita tak bagi hak kita yang melampau ..

OU : apa hak dia ustad ..?

LK : Sepatutnya kerajaan kena asingkan hasil dari sumber yang haram dan yang halal, untuk yang halal diperuntukkan untuk kepentingan ummat islam seperti masjid dan pendidikan. Manakala yang haram, gunakan untuk mereka..

OU : Kalau macam tu banyaklah yang diorang dapat ..

LK : Kenapa ..?

OU : Yelah sumber cukai dari judi dengan arak kan banyak di negara ni..

LK : Kalau kerajaan kita asasnya Islam, kita mesti akan fikir banyakkan yang halal untuk kepentingan ummat Islam kurangkan yang haram. Masalahnya ...

OU : Masalahnya ustad nak kata kerajaan kita tak amalkan Islam ..

LK : Pak cik yang cakap saya tak cakap ...

Lobai Kampung : 52 tahun UMNO memerintah kita. Tidak banyak benda yang dibuat untuk benar-benar mengembalikan manfaat secara maksima kepada ummat Islam. Jangan bercerita tentang-tentang perlaksanaan Islam dalam bentuk undang-undang dan peraturan, soal yang mudah-mudah pun banyak tak boleh selesai. Puncanya, kerana kekangan politik mengatasi kepakaran. Akhirnya yang pakar dalam sesuatu bidang kena akur dengan kehendak orang politik yang menjaga kepentingan politiknya.

Kasihan kepada orang-orang kampung yang diperbodohkan oleh pemimpin UMNO. Yang semakin senang dan kaya, sedang mereka di bawah terus menanggung kepayahan demi kepayahan. Dasar-dasar yang dicadangkan lebih banyak memberi beban kepada rakyat, tidak difikirkan pula kaedah mengelakkan bebanan untuk rakyat.

Berbicara dengan pengundi saluran 1 yang masih pekat darah UMNOnya memerlukan kita banyak bersabar. Mereka tak baca wartamaya, al-banjari pun dia tak kenal, jauh sama sekali perisik rakyat dan tulang besi. Sumber mereka RTM, Utusan dan Berita Hairan, tabloid metro dan kosmo. Semua yang mereka baca itu tidak mampu memahamkan mereka tentang hasrat dan isu Pakatan Rakyat.

Manusia mampu untuk berubah. Perubahan itu mesti dengan asas ilmu dan kefahaman. Kebendaan tidak mampu mengubah minda. Dia sekadar boleh bersetuju tetapi belum tentu menerima. Saya cadangkan kepada mana-mana blogger untuk mencetak isu-isu yang diketengahkan di dalam blog masing-masing untuk diberikan secara percuma kepada masyarakat. Barulah apa yang kita ketengahkan akan mampu membuka mata mereka mengenali kezaliman yang berlaku.

Sekadar pandangan ..

3 comments:

gedoyok said...

Agaknya kerajaan Pas Kelantan banyak sumber pendapatan haram kot lobai? Sobab tu tak mampu nak bina masjid dengan pendapatan halal. Nak buek sekolah pondok pun terpakso merayu mintak derma. Itulah bentuk kerajaan Islam yang didambakan agaknya.

goyok said...

ambik tapak masjid buat pusat membeli belah lagi hina rasanya ..

amar husaini ismail said...

aduhai gedoyok dan goyok..

org yg samo yo ko