Mufti Baru Di Negeri Sembilan ?

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Penamatan kontrak ( dibaca-tak disambung ) Mufti Kerajaan Negeri Sembilan S.S Dato Hj Murtadza b Syeikh Ahmad menimbulkan pelbagai persoalan. Usaha tidak menyambung kontrak beliau dengarnya telah dibuat sejak beberapa tahun lalu, namun gagal kerana sokongan kuat dari orang besar Negeri Sembilan. Namun, kali ini berjaya pula. Tetapi menimbulkan pelbagai polemik dan persoalan siapa yang bakal menjadi pengantinya. Atas alasan apa SS Dato Mufti yang dikasihi ini tidak disambung kontrak, hanya orang yang tidak mahu menyambungnya sahaja yang boleh beri jawapan. Selain dari pada itu tidak lebih dari spekulasi. Untuk menyatakan sokongan kepada SS Dato Murtadza supaya di sambung, Lobai suka bertanya :

1. Adakah Mufti kita uzur ? ( kalau uzur cuba kita pegi pejabat mufti tingkat 3, siapa rasa semput baik tak payah jadi mufti. Dato' Murtadza dalam sehari turun naik lebih dari sekali atas urusan beliau yang sibuk )

2. Apakah kontroversi atau kesalahan yang dibuat oleh Dato Murtadza ( beliau seorang yang sangat praktikal dan rasional, setiap masalah yang diajukan kepadanya alhamdulillah ditangani dengan kebijaksanaannya dan tidak mengeruhkan keadaan. Ramai tuan-tuan guru dan Ustaz-ustaz sangat menyenangi pendekatan beliau. Prinsip beliau mudah andai tidak diberi kebenaran untuk orang mengajar siapa yang hendak mengajar ? )

3. Apakah sudah ada / 'tersedia' calon pengganti yang berkredebiliti ? ( mungkin di kalangan ahli majlis fatwa sendiri, namun siapa yang sanggup menggantikan tempat beliau di dalam keadaan beliau masih layak memegang jawatan tersebut?Kalau ada yang sanggup mungkin diperangkap atau dipaksa terima. Ataupun kalau ada jugak mungkin ia adalah calon kesukaan bukan calon berkelayakan ( paham2 jo lah )

Ini bukan isu jawatan, mempertahankan ulama tak sama kesnya macam mempertahankan orang berpolitik yang berjawatan. Lobai yakin yang sayang dan menyokong mufti adalah mereka yang tiada berkepentingan. Memang kita beriman dengan ketentuan Allah tapi itu bukan hujah untuk menghalalkan perkara mungkar yang dibuat.

Lobai Kampung : Teringat kata2 Dato Ismail Kamus : Ulama tak gilo kuaso, cumo nak ambik kuaso dari orang gilo..

4 comments:

Anonymous said...

org paling layak jadi mufti ialah abg mat hasan swndiri.

Din Senu said...

Memang dasar umno/bn tak suka kepada yang baik-baik. yang busuk, yang haprak, yang berbuih tulah yang menjadi idaman mereka.

http://www.asia001.com/aina

Anonymous said...

Tok'Kie
den setuju abang ei jadi upti da ceti. adik beradik dio ado soma handa-handa belako.

pakcikbeskal said...

Setiap umat Islam ada berkepentingan untuk mendaulatkan agama Islam.