Kisah Taubat Min (Osmin) dan Dan ( Jamaladdan )

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Suatu masa dahulu di sebuah kampung bernama Kerap, tinggal Min dan Dan dua orang yang bersahabat baik. Ke mana sahaja pergi pasti berdua mereka akan pergi bersama, ke Putrajaya sama-sama, bahkan hilang pun sama-sama. Satu tabiat buruk mereka berdua adalah suka menipu orang kampung. Mula-mula orang kampung percaya, tetapi lama kelamaan kepercayaan orang kampung makin hilang. Hinggalah suatu hari mereka di khabarkan hilang. Bila di temui semula mereka berdua masih menipu. Sehingga hilanglah kepercayaan masyarakat kampung kepada mereka. Kehilangan mereka berdua menyebabkan Ketua Kampung diarahkan letak jawatan.

Suatu hari ( selepas 7 bulan ) mereka berdua berasa insaf dan menyesali perbuatan mereka yang suka menipu sekaligus menyusahkan orang. Mereka bercadang untuk bertaubat. Lalu dikumpulnya semua orang kampung di tepi sebatang sungai. Mereka mengisytiharkan diri mereka kini sudah bersih dari menipu dan ingin bertaubat. Sebagai bukti, mereka sanggup terjun ke dalam sungai Kerap, sekonyong-konyong mahu mengesahkan keikhlasan mereka. Mereka fikir itulah cara terbaik mengembalikan kepercayaan masyarakat kepada mereka. Mula-mula Min terjun dengan gaya katak tiruk... Lama jugak dia kat dalam sungai, bila naik tengok2 kepala dia benjol. Dan pun takut nak terjun sebab tengok kepala Min dah benjol. Tapi dalam hatinya berkata, bukan senang nak bersihkan nama, takpelah benjol pun benjollah. Dan pulak yang terjun, kali ni lagi lama dari Min. Bila dia muncul tengok2 benjol jugak tapi lagi besar. Masing-masing dah janji tak nak tipu lagi.

Orang kampung tanya kenapa benjol Min? Entahlah, masa aku turun tadi ada warong kopi aku singgah tapi tak bayar tu yang kena pukul. Dan pulak menyambung, patutlah pun aku turun tadi terus kena pukul, kau tak bayar duit kopi rupanya. Orang kampung menjawab : OO .. iye ke ? Min dan Dan rasa semua orang kampung bodoh macam dia agaknya. Akhirnya orang kampung tangkap mereka berdua dan tenggelamkan mereka dalam Sungai Kerap. Mereka muncul semula pada 2012 kali ini apa alasan tipu lagi dia nak beri supaya orang kampung caya kat dia ..?

Lobai Kampung : Tipu ni sekali pun macam sodap, tapi hati tak tonang. Yang rasa rilek dengan menipu maknanya hatinya dan kering kontang. Nabi pun ada sebut dalam hadis riwayat Muslim : Kebajikan itu ialah akhlak yang baik dan dosa itu ialah sesuatu yang diragu-ragukan oleh dirimu dan kamu benci manusia melihatnya.

2 comments:

Anonymous said...

aik.....dah tenggelam pun boleh timbul balek ke?

Anonymous said...

kah..kah..kah goli den