Masjid Tak Mesra Jemaah @ Jemaah Tak Mesra Masjid

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Seringkali mendengar rungutan beberapa jemaah yang menyatakan rasa tidak puas hatinya terhadap sesebuah masjid. Sebenarnya mungkin yang tidak disenangi adalah pentadbiran masjid tersebut yang tidak bersifat mesra jemaah, seperti masjid berkunci, persekitaran masjid yang kotor, ruang solat yang tidak selesa, pentadbir yang tidak mesra dan pelbagai bentuk aduan yang memang tidak dinafikan menggambarkan tentang kelemahan pengurusan tetapi bukan kekurangan masjid rumah Allah.

Masjid adalah rumah Allah yang mulia. Manusia yang hadir dan mendatanginya perlu merasakan diri mereka menjadi tetamu Allah, tetamu Allah dimuliakan Allah, diraikan oleh Allah. Jika kita mengharap layanan yang baik dari makhluk mungkin dengan keterbatasan yang ada makhluk tidak mampu menyediakan segala keperluan untuk mereka yang bertamu di rumah Allah.

Sebahagian dari pengurusan masjid kadang-kadang mengambil beberapa pendekatan dan peraturan yang menyulitkan para jemaah. Namun ada signifikan mereka meletakkan peraturan tersebut yang bersifat umum dan meliputi semua jemaah. Tidak kurang sebahagian masjid yang meletakkan peraturan yang agak pelik, bukan sahaja menyulitkan jemaah bahkan kadang-kadang menjadikan jemaah semakin jauh dari masjid.
Marilah bersama terlebih dahulu kita berlapang dada menerima kekurangan masjid di tempat kita. Insfrastruktur tidak secanggih dan sehebat hentian R&R PLUS, Tandas tidak seindah hotel 5 bintang, carpet berbau tidak sewangi permaidani mewah dan banyak lagi yang boleh dipertikaikan. Jika disenaraikan memang berjela panjangnya.

Namun, dalam pada itu sebagai jemaah yang mendatangi masjid. Adakah kita sendiri bersifat mesra dengan masjid. Untuk penggunaan tandas masjid yang disinggahi, berapa duit yang kita masukkan di dalam tabung yang disediakan. Kita hanya pandai mengomel apabila tandasnya busuk dan tidak memenuhi selera kita, tetapi kita lebih hina lagi apabila sekadar singgih untuk membuang air. Hinanya taraf masjid di mata kita, sekadar persinggahan melepaskan hajat dan kemudian berlalu tanpa akhlak. Bahkan kadang-kadang mereka memburukkan lagi keadaan dengan meneruskan juga hajatnya.

Kelemahan dan kekurangan makhluk yang bernama manusia di dalam mentadbir tidak dinafikan. Apakah itu yang menyebabkan kita menjauhkan diri dari masjid. Mereka yang salah biarkan mereka tanggung di hadapan Allah. Apakah kerana kekurangan mereka menjadikan kita tidak memilih untuk menjadi tetamu Allah? Sesiapa yang tidak sudi menjadi tetamu Allah di dunia, bimbang nanti di akhirat Allah tidak sudi menerima kita sebagai tamunya. Rugi sangat rasanya kerana marahkan mereka kita tidak meletakkan diri kita sebagai ''Ummarul Masajid'' - pengimarah masjid.

Marilah bersama kita renungkan. Jangan emosional kita mengatasi rasional. Mereka akan dipertanggungjawab di hadapan Allah kita juga begitu. Biar mereka penjadi pentadbir kita menjadi pengimarahnya . Allah tidak meletakkan kemulian pada pentadbir sebaliknya Allah meletakkan kemuliaan kepada pengimarahnya. Kalau mentadbir tetapi tidak mengimarah merekalah yang rugi, tetapi walaupun tidak mentadbir tetapi mengimarah untungnya bukan sedikit. Maka oleh sebab itu Allah mengungkapkan ciri pengimarah masjid. Pengimarah masjid sepatutnya merekalah yang layak jadi pentadbir masjid ...


Surah At-Taubah :18
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.

Lobai kampung : Yang lebih hebat di kalangan kita adalah mereka yang tidak punya apa-apa lalu berbuat apa-apa, dari mereka yang punya apa-apa tetapi tidak berbuat apa-apa ...

1 comments:

IndukYati said...

Salam Semua,
Memang benar LK..kadang2 naik angin jer bila kita yg bwk anak nie..tetiba disuruh anak kita duduk kat belakang...
padahal ayah dia yg berdiri kat sebelah dia tak suruh pun,
nak menjalankan tanggungjawab tu baguslah..tapi kenalah tengok sitiuasi juga..kata kuncinya, berhemah