Dakwah : Satu Makna Yang Dipelbagaikan Methodnya

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Terima kasih kepada semua pengunjung Lobai Kampung. Ada banyak komen yang membina untuk diketengahkan. Mungkin kerana imej 'Lobai Kampung' membuatkan sebahagian merasakan kurang senang dengan pendekatan mengenengahkan isu politik. Bagaikan bicaranya biarlah semua Lobai sekadar membicarakan isu seputar fardu ain dan fardu kifayah atau kesimpulannya agama itu milik individu terpulanglah kepada mereka mengendalikannya.


Terlebih dahulu mari bersama kita mengenal apakah erti dakwah. Dakwah adalah suatu usaha mengajak dan menyeru manusia mengabdikan diri kepada Allah, tunduk, patuh dan taat kepadaNya. Tugas dakwah adalah tugas para rasul, dan kedudukannya juga sangat mulia kerana mencontohi tugas para rasul. Matlamat dakwah adalah meninggikan kalimah Allah di atas muka bumi yang dengannya memperbaiki manusia dan masyarakat untuk beroleh kebahagian di dua negeri ( dunia dan akhirat ). Pendakwah ke arah jalan Allah adalah sebaik makhluk, yang terbaik dan dikasih Allah SWT . Allah menyebut dalam surah al-Fussilat : 33


Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!"


Dakwah juga menjadi sebab kepada pembentukan ummat yang terbaik dengannya jua melayakkan kita beroleh kejayaan di dunia dan akhirat. Sebagaimana yang diterangkan di dalam surah Ali-Imran 110


Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.


dan 114


Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang soleh.



Dakwah punyai ciri tersendiri, antaranya ilmu yang bermanfaat, amal soleh, kemurnian maksud dan matlamat, kefahaman yang sohih, penelitian terhadap ad-Din, mengetahui keadaan orang yang menerima dakwah, tegas dalam hak dan berdebat dengan ihsan. Manakala tugas menyampaikan dakwah menuntut kepada istiqamah terhadap manhaj (panduan) kerana kandungan dakwah dan nilainya tidak akan berubah, kebenarannya dan prisipnya tidak bertukar bahkan ia tetap kekal sekalipun mengalami perubahan zaman, tempat, keadaan dan individu. Dakwah adalah berkait di antara manhaj dan jalannya serta dasar dan perlaksanaannya. Kesalahfahaman para pendakwah menyebabkan berlakunya penyelewengan di dalam tujuan dakwah tersebut.


Maka oleh sebab itu setiap pendakwah perlu memahami perbezaan di antara manhaj (panduan) dan wasilah (method), kepelbagaian jalan, uslub (gaya) penyampaian adalah suatu sunnah. Tetapi apa yang lebih utama adalah penyatuan matlamat, persetujuan dalam perkaran usul ( asas) akan mengembalikan para pendakwah kepada manhaj dakwah Nabi SAW. Mesti dimaklumi bersama bahawa wasilah dakwah ada yang bersifat tawqifiah dan ada yang bersifat ijtihadiyyah.


Yang bersifat tawqifiah adalah berdasar manhaj para nabi berdakwah ke arah jalan Allah seperti keutamaan aqidah, menghapuskan syirik, melepaskan dari musuh Allah. Manakala yang bersifat ijtihadiyyah adalah berkait dengan uslub dakwah dan jalan menyampaikan agama. Seperti kaedah menyampaikan dengan menggunakan suara atau lisan. Tidak dinafikan persoalan uslub bukanlah sesuatu yang bersifat tetap tetapi disesuaikan mengikut pandangan, ijtihad dan maslahah.


Maka oleh sebab itu di dalam persoalan dakwah apa yang paling utama adalah tujuan dan maksud mengembalikan manusia kepada Islam secara syumul. Maka apabila dalam ruang yang dimiliki di sesuatu tempat mesti dimanfaatkan sebaik mungkin dan menggunakan sehabis uslub yang dibolehkan, politik juga adalah sebahagian uslub dakwah, maka apa kurangnya impak berdakwah melalui politik ...?


Rujukan : Manhaj Nabi di dalam Berdakwah Berdasar Sirah Yang Sohih karangan Ustaz Doktor Muhammad Amahzun.


Lobai Kampung : Apa yang lebih penting adalah bagaimana akidah terus menjadi asas di dalam perjuangan dakwah, hebat bagaimanapun uslubnya tetapi ikatan akidahnya longgar dan rapuh natijahnya akan melahirkan pendakwah yang bimbang celaan makhluk bukan pada Allah.

1 comments:

Anonymous said...

sudah tentunya politik islam rasulullah saw syumul.kemudian semakin longgar dizaman tabi' tabi'in,sahabat,abbasiyah,muawiyah,othmaniah hingga sekarang.Antara ulama pun tak sependapat.Ingat peristiwa tahkim.Dlm PAS pun tak sama pemikiran.Dalam UMNO pun sama.Hakikatnya gabunglah PAS dan UMNO, InsyaAllah Islam akan semakin syumul.Tolak PKR ketepi.ISA adalah satu pendekatan undang2 pencegahan yg TGNA kata undang2 biar ketat supaya GERUN, betul tak?Sama dgn manhaj islam hadhari.