2 Program Mega Dihadiri Rakyat Negeri Sembilan

.
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


15 Januari 2012 adalah detik bersejarah di Negeri Sembilan. Bagi saya secara peribadi dua 'Program Mega' pada tarikh dan waktu yang sama benar-benar menguji sejauh mana sambutan kepada keduanya. Saya tidak melihat angka yang hadir tapi melihat 'perubahan' sedang bergerak dan berlaku. Mungkin bagi sebahagian yang melihat, jumlah yang hadir bukan kayu ukur kebangkitan rakyat, setidaknya sambutan program itu memberi petunjuk kepada keinginan perubahan dalam masyarakat. Walaupun pada awalnya rasa juga bimbang andai salah satunya tidak mendapat sambutan, namun berserah sahaja kepada Allah untuk menggerakkan hati 'manusia' untuk dipilih untuk hadir kepada salah satu program mega di Negeri Sembilan ini.


Negeri Sembilan adalah negeri subur untuk perubahan, bukan kerana pada jumlah kerusi semata-mata penilaiannya tetapi juga tekanan yang mereka hadapi selama ini serta kesedaran untuk melihat Islam sebagai sistem kehidupan. Di satu sudut, program ceramah politik di hadiri golongan yang ingin perubahan setelah merasai kezaliman selama berada di dalam Barisan Nasional. Pada sudut yang lain pula program ceramah dan tazkirah di Masjid/Surau didekati kerana telah merasai selama ini sistem yang berjalan tidak memberi kebaikan buat diri mereka, keluarga dan negara. Maka mereka melihat penyelesaiannya mesti kembali kepada Islam. Justeru program ceramah dan tazkirah ada pengikut tersendiri.

Program Kuliah Maghrib Perdana bersama Ustaz Azhar Idrus di Masjid Bandar Baru Senawang, ternyata mencipta sejarah. Saya belum pernah menyaksikan seramai ini penyertaan dalam sebuah program yang diadakan di Masjid di sekitar Negeri Sembilan. Kehadiran anak-anak muda yang melimpah hingga ke tempat letak kereta jelas menunjukkan keinginan mereka mendekati Islam. Biarpun ada di kalangan pendengar malam itu tidak kenal dan pernah mendengar Ustaz Azhar Idrus di dalam you tube, kehadiran penceramah tersohor ini mampu menarik keinginan mereka untuk menghadirinya. Kutipan malam itu sahaja mencecah RM 20 ribu ringgit




Di Dataran Rakyat Gemas juga menyaksikan kebanjiran manusia. Tidak kisah berapa yang cuba dinyatakan oleh blogger upahan BN tentang kehadiran malam itu. Yang pasti kebanyakan yang hadir adalah dari sekitar Gemas. Mungkin ada yang dari felda berdekatan, Gemencheh, Tampin, Kuala Pilah dan Jempol. Ironinya kawasan Gemas adalah saksi penyelewengan dan ketirisan kerajaan melalui projek NFC. Rakyat sekitarnya juga merasai sukar untuk mendapat tanah, tiba-tiba apabila didedahkan oleh Jabatan Audit, orang lain semudahnya beroleh tanah dan projek sebesar itu. Kezaliman ini mereka rasai. Ditambah simpati kepada Dato Seri Anwar Ibrahim.

Nafikanlah semampu yang mungkin untuk menyedapkan hati orang atasan mengenai keinginan perubahan ini. Dunia tidak pernah menunjukkan sejarah orang yang menolak perubahan boleh bertahan. Harapan besar rakyat ini mesti diterjemahkan dalam bentuk undi dalam PRU 13 yang entah bila kunjung tiba. Kini semua sedang bercakap mengenai perubahan. Anda bagaimana ?
















0 comments: